RÓLUNK

Professzionális stratégiai tanácsadás a hazai agráriumban működő vállalkozások számára a marketing, a kommunikáció, a PR és a piackutatás területén.

Hírlevél regisztráció

PORTFOLIO BLOGGER

Támogatás

Az AgroStratéga elkötelezett az innováció és a társadalmi szerepvállalás iránt, ezért lett Az Év Agrárembere díj Agrárkutatás kategóriájának támogatója 2016-ban, a Kertészet kategória támogatója pedig 2017-ben és 2018-ban.

HÍRBOX

 

Rendezvényszervezés az agráriumban – ingyenesen letölthető kiadvány

2019.05.22. 15:25 :: Pólya Árpád

Partnertalálkozót szervezni, konferencián előadóként vagy kiállításon kiállítóként megjelenni bármelyik vállalkozás számára kihívást jelentő feladat. A sikeres szervezés és részvétel ugyanakkor jelentős hatással lehet nemcsak a márka megítélésére, hanem az értékesítés alakulására is.

Sokéves szervezői tapasztalataink nyomán érett meg bennünk az elhatározás, hogy egy könnyen áttekinthető kiadványt készítsünk, és – a teljesség igénye nélkül – néhány olyan tudnivalóra hívjuk fel a figyelmet, amely alapjaiban határozza meg a sikeres lebonyolítást. Az első lépés mindig a célkitűzés, ezért ezzel kezdjük. Majd kiállítói és rendezvényszervezői oldalról is rövid pontokba szedve, közérthetően írunk arról, hogyan fogjunk egyáltalán a feladathoz; mit és hogyan mutassunk meg magunkból, a cégünkből; a média szerepéről; mire figyeljünk a standépítésnél és hogyan osszuk szét a feladatokat. Végezetül tippek és tanácsok formájában azokra az apróságokra is felhívjuk a figyelmet, amelyek hiánya csak a helyszínen tűnik fel és válik igazán bosszantóvá.

agrostratega_rendezvenyszervezes_az_agrariumban_300px.pngA kiadvány ingyenesen letölthető a képre vagy ide kattintva.

 

Szólj hozzá!

Címkék: marketing kommunikáció mezőgazdaság agrármarketing agrárium portfolioblogger

Fókuszban a szakmai rendezvények

2019.05.21. 09:07 :: Varanka Mariann

A legjobb lehetőség a gyártó, forgalmazó cégek termékeinek összehasonlítására, tájékozódásra a szakkiállításokon, konferenciákon adódik, ahol azonnal személyes kapcsolatokra is szert tehetünk. Ennek köszönhető, hogy ezeket az eseményeket a gazdálkodók zöme tavaly is felkereste.

Az AgroStratéga 2018-ban már hetedik alkalommal indította útjára azt a kutatást, melynek kérdőíve a mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, árutermelés céljából folytató egyéni gazdálkodók és cégvezetők szakmai információszerzési szokásaival, valamint jövőképével kapcsolatos kérdéseket tartalmaz. Nem maradhatott ki a kérdések közül az agráriumnak szóló rendezvények látogatottsága sem.

A 2018-as országos felmérés – az előző évekhez hasonlóan – továbbra is a szakmai programok népszerűségét igazolta vissza. A megkérdezett gazdálkodók 72%-a vett részt szántóföldi, kertészeti bemutatón, 82%-uk látogatott el szakmai kiállításra, vásárra, illetve a megkérdezettek 65%-a volt jelen egyéb szakmai rendezvényeken, konferenciákon. Az érdeklődők tavaly is, ahogy eddig, általában egy-két alkalommal látogattak el a három kategória programjaira.

agrostratega_kutatas_szakmai_rendezvenyek_abra1_2018.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: kommunikáció mezőgazdaság piackutatás agrármarketing agrárium generációváltás portfolioblogger fiatal gazda fiatal gazdálkodó

Döntéstámogató információforrások az agráriumban

2019.04.12. 12:35 :: Pólya Árpád

Az elmúlt években a gazdálkodók szakmai információszerzési szokásai dinamikus változást mutattak, amiben a digitalizáció jár az élen.

Az elektronikus csatornák előretörése azonban mostanra lelassult. Egyfajta egyensúlyi állapot alakult ki a vizsgált tizennégy szakmai információforrás között abban a tekintetben, hogy a rendszeresen használt források között megtalálhatók a digitálisak csakúgy, mint a személyes kapcsolatok vagy a nyomtatott kiadványok. Az e-mailben kapott ingyenes hírlevél használatának aránya ma már megközelíti a személyes szakmai kapcsolatok használatának szintjét, a nyomtatott szaklapok használatának aránya pedig az online agrárportálok használatának szintjét közelíti. Ezeket a rendszeres és gyakori (összesített) használat tekintetében szorosan követi az online agrárfórumok használata (60%), illetve a szakmai rendezvények, kiállítások és bemutatók (57%). Elmondhatjuk tehát, hogy egy átlagos gazdálkodó igyekszik több csatornán keresztül is tájékozódni, beszélget a kollégáival, kikéri a szaktanácsadók véleményét, szaklapokat olvas, szakportálokat böngész, kiállításokat látogat és rendezvényekre jár, illetve online fórumokon teszi fel a kérdéseit vagy néz utána mások véleményének, tapasztalatainak. Mindeközben az olyan, korábban gyakran használt források, mint például a postán érkező ingyenes hírlevelek, kiadványok (43% rendszeres és gyakori [összesített] használat), mára már veszítettek jelentőségükből, egyre kevesebben nyúlnak ezekért azok, akik a szakmai döntéseik megalapozásához keresnek információt. Legkisebb gyakorisággal továbbra is a rádióban hallható agrárműsorokat használják szakmai információszerzésre a gazdálkodók (21% rendszeres és gyakori [összesített] használat), amit mindössze 3 százalékponttal előz meg – tehát gyakorlatilag egy szinten van – a közösségi portálok szakmai forrásként történő használata.

agrostratega_kutatas_informacioforrasok_abra1_2019.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: internet kommunikáció mezőgazdaság piackutatás agrármarketing agrárium generációváltás portfolioblogger fiatal gazda fiatal gazdálkodó

Ingyenes üzenetküldés: a szó elszáll, a chat megmarad

2019.03.22. 17:05 :: Varanka Mariann

Piackutatásunkban arra a kérdésre is választ kerestünk, hogy mely ingyenes üzenetküldő alkalmazásokat kedvelik a mezőgazdasági vállalkozások döntéshozói.

Az internet és az okoseszközök terjedésével nemcsak a közösségi kapcsolataink építésére van tértől függetlenül módunk, hanem azonnali privát interakciókra is a barátainkkal, ismerőseinkkel. Bár az SMS e célra szintén rendelkezésre áll, egyre kevesebbet használjuk, és szinte kizárólag abban az esetben, amikor a másik félnek csak a telefonszámát ismerjük, vagy éppen nincs internetezésre lehetőségünk. Minden egyéb esetben rendelkezésre állnak az üzenetküldő alkalmazások, amelyek segítségével korlátlan számú üzenetet válthatunk, képekkel, hangulatjelekkel stb. színesítve kommunikációnkat, sőt még telefonálhatunk is. Hogy mi alapján választunk közülük? Valószínűleg döntő tényező, hogy a legfontosabb ismerőseink „melyiken vannak fent”, de szempont lehet az is, hogy mennyire tekinthető biztonságosnak az adott szolgáltatás.

Az előző cikkünkben bemutatott közösségi portálok látogatási gyakorisága alapján nem meglepő eredmény, hogy a Facebook ma már független alkalmazását, a Messengert használják a legtöbben, a megkérdezettek 57%-a. Az üzenetküldő alkalmazások közül nagyobb rendszerességgel használtnak tekinthető még a Viber 38%-kal és a Skype 27%-os eredménnyel. A Google Hangoutson 9%, a WhatsAppon 8%, a Snapchaten pedig mindössze a gazdaságvezetők 2%-a cseveg szívesen, amire magyarázatot adhat, hogy az utóbbi programokat inkább a célcsoportunkból nyilvánvalóan kimaradó tinédzserek választják, így lépve ki szüleik „Facebook-árnyékából”.

agrostratega_kutatas_uzenetkuldok_abra1_2019.jpg

A 2017-es adatokkal összevetve növekedett a Facebook Messenger (+5 százalékpont) és a Viber (+4 százalékpont) használata, míg a Skype használata csökkent (–3 százalékpont).

Szólj hozzá!

Címkék: internet kommunikáció mezőgazdaság piackutatás agrármarketing agrárium portfolioblogger

Hálózatba kötve

2019.03.11. 15:53 :: Pólya Árpád

Az infokommunikációs technológiai (IKT) eszközök térnyerésével párhuzamosan kezdtek dinamikusan növekedni a közösségi hálózatok is. Ki hinné, hogy a Facebook mindössze 15, a YouTube pedig 14 éve indult világhódító útjára?

2018-as adatok alapján a közösségi média térhódítása továbbra is töretlen, egy év alatt 390 millió fővel, vagyis 13%-kal nőtt a közösségi média felületeit használók száma. A világ népességének 43%-a használja aktívan ezeket az oldalakat, egészen pontosan 3297 millió fő, akik közül 3087 millióan mobileszközöket vesznek hozzá igénybe. A legnépszerűbb közösségimédia-felület továbbra is a Facebook, ezt követi a YouTube, majd az Instagram. A Facebookon naponta aktívan jelen lévők száma 1,4 milliárd fő. Ez gyakorlatilag a Föld lakosságának 18 százaléka.

A közösségi médiának fontos szerep jut a hazai vállalkozások működésében is, amelyek egyre gyakrabban veszik igénybe az IKT-megoldásokat. 2016-ban a magyarországi internethasználó cégek (az összes hazai vállalkozás 92%-a) közül 34% rendelkezett profillal valamelyik közösségi oldalon. Ez 5 százalékpontos növekedést jelent a 2015-ös állapothoz képest.

Az AgroStratéga már nem először méri fel a mezőgazdasági árutermelő gazdaságok döntéshozóinak közösségiportál-használati szokásait. A válaszadók 60%-a legalább hetente nézi a Facebookot és 53%-uk a YouTube-ot. Az Instagram (13%) és a LinkedIn (4%) legalább hetente történő látogatása ennél jóval kisebb arányú.

agrostratega_kutatas_social_media_abra1_2019.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: internet kommunikáció mezőgazdaság piackutatás agrármarketing agrárium portfolioblogger

Ledó Ferenc Az Év Agrárembere 2018-ban

2019.03.11. 14:58 :: Varanka Mariann

Megtisztelő feladat részt venni Az Év Agrárembere kitüntető díj zsűrijének munkájában és hozzájárulni a program nemes célkitűzéseinek eléréséhez. Külön öröm számunkra, hogy idén is az AgroStratéga által támogatott Kertészet kategória győztese lett Az Év Agrárembere. Gratulálunk Ledó Ferencnek a díjhoz!

A nagyszabású gálán életműdíjban részesült Bálint György és Vancsura József. Nekik és a kategóriagyőzteseknek is szívből gratulálunk!

az_e_v_agra_rembere_2019_0766.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: innováció mezőgazdaság kertészet csr agrármarketing agrárium vállalati felelősség

Együtt vált felnőtté az Y generáció az okoseszközökkel

2019.02.06. 17:16 :: Varanka Mariann

Ma már szinte magától értetődő módon kezeljük az infokommunikációs technológiai (IKT) eszközöket. Ezek az eszközök, valamint a kapcsolódó technológiák és igénybe vehető szolgáltatások a mezőgazdaságban is nélkülözhetetlenek, amit az ágazat döntéshozóinak körében végzett országos felmérésünk eredményei is alátámasztanak.

Magyarországon az internethasználat a vállalkozások körében a napi munka elengedhetetlen részét képezi. Alapvetően a munka széles sávon folyik, hiszen helyhez kötött gyors kapcsolatot a munkahelyek 91%-a, széles sávú mobilkapcsolatot pedig több mint 70%-a használt. Ez a gyors ütemű fejlődés egyébként nemcsak a cégekre, hanem a háztartásokra is igaz, hiszen 2017-ben már közel 80%-uk rendelkezett interneteléréssel, és ez az érték még mindig növekszik. (KSH: Infokommunikációs infrastruktúra, 2003–2017)

Az AgroStratéga évente felméri a mezőgazdasági árutermelő gazdaságok döntéshozóinak IKT-használati szokásait. Általában elmondható, hogy a nehezebb, nagyobb méretű asztali készülékek használata minden évben mérséklődik. Arányuk 2018-ban már csak 62%-os, míg 2012-ben még 77%, 2014-ben pedig 72% volt. A helyüket kevésbé a hordozható számítógépek, inkább a táblagépek és a zsebben is elférő okostelefonok veszik át, amelyek tavaly már 24%-os, illetve 77%-os arányt képviseltek a kutatásban részt vevők körében. Ezzel újabb jelentős, 8 százalékpontos erősödést mértünk az okostelefon-használatban. Adataink alapján 2017 volt az első év, amikor az okostelefonok használata megelőzte az asztali gépekét. A hordozható számítógépek használatának aránya 2015 óta stabil 60-62%-os, míg a táblagépek elterjedtsége két éve változatlanul 24%-os.

agrostratega_kutatas_ikt_abra1_2018.jpg 

Szólj hozzá!

Címkék: internet kommunikáció mezőgazdaság piackutatás agrármarketing agrárium portfolioblogger

Az Év Agrárembere Díj 2018 Kertészet kategória támogatója az AgroStratéga (+videó)

2019.01.31. 23:35 :: Pólya Árpád

Elkötelezve az innováció és a társadalmi szerepvállalás iránt

A kertészeti ágazat magas hozzáadottérték-termelő képessége, gazdasági multiplikátor hatása, a foglalkoztatásban betöltött szerepe és a technológiai innovációk alkalmazása szempontjából is különleges szegmense az agráriumnak. Talán ennek is köszönhető, hogy évről évre kiváló jelölteket értékelhet a zsűri ebben a kategóriában, akik közül ketten a fődíjat is elnyerték már az elmúlt négy év során.

A döntősök kiválasztása idén is felelősségteljes, ugyanakkor izgalmas feladat volt. Mindegyikük magas színvonalon végzi a szakmai munkát, és hivatása mellett a helyi közösségek, illetve a tágabb környezet iránt is elkötelezett. Társadalmi felelősségvállalásuk példamutató, amivel mindhárman kiérdemelték a zsűri elismerését. Hitvallásuk mintaként szolgálhat nemcsak a kertész szakemberek, hanem a mezőgazdaság más ágazataiban dolgozók számára is. Iránymutatásuk remélhetőleg a szektor leendő munkavállalóira, a jövő gazdálkodóira is hatást gyakorol majd, esetleg az agráriumon kívül is követőkre talál.

Az Év Agrárembere projekttel már annak indulásakor kapcsolatba kerültünk, a kezdetektől figyelemmel kísérjük. Támogatóként harmadik alkalommal álltunk a kezdeményezés mellé. Az Agrárkutatás kategóriát pártfogoltuk 2016-ban, 2017-ben és 2018-ban pedig a Kertészet kategóriát támogattuk. Megtisztelő feladat részt venni Az Év Agrárembere kitüntető díj zsűrijének munkájában és hozzájárulni a program nemes célkitűzéseinek eléréséhez.

Szólj hozzá!

Címkék: innováció mezőgazdaság kertészet csr agrármarketing agrárium vállalati felelősség

Merre vagytok, fiatal agrárszakemberek?

2019.01.25. 17:41 :: Varanka Mariann

A szektort alaposan ismerők egyre hangosabban kongatják a vészharangot, mert az árutermelő gazdaságok döntéshozói lassan kiöregszenek: közelítik a nyugdíjkorhatárt vagy akár már túl is lépték, és hiányoznak azok a szakemberek, akik a helyükre léphetnének.

Van-e elég magasan képzett, felkészült fiatal a mezőgazdaságban? Hogyan válhat zökkenőmentessé a generációváltás? Milyen feltételek hiányoznak a tudatosan végigvitt vezetőcseréhez? Az AgroStratéga osztja a fenti kérdésekkel kapcsolatos aggodalmakat, és a maga eszközeivel igyekszik reális képet festeni a helyzetről, annak változásáról és a változás irányáról.

Az agrár-nemzedékváltással kapcsolatos felméréseink évek óta követik a gazdaság átadás-átvétel folyamatát. Látszik, hogy a gazdaságátadás iránti igény növekszik, habár a generációváltás a korábban vártnál lassabb ütemben halad. Az árutermelő gazdaságok körében az elmúlt öt évben megtörtént gazdaságátadás arányához (12%) képest ugyan dupla arányt képvisel a következő öt évben tervezett átadás-átvétel (23%), ám ez az aránypár évek óta nem változik, azaz nem gyorsult a folyamat. Ennek egyik oka lehet, hogy az 54 év feletti gazdaságvezetők 87%-a tervezi a munkavégzést vagy éppen dolgozik a nyugdíjkorhatár elérése után is.

agrostratega_kutatas_gazdasagatadas_abra1_2018.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: mezőgazdaság piackutatás agrármarketing agrárium generációváltás portfolioblogger fiatal gazda fiatal gazdálkodó

Beruházásokkal megyünk a siker elébe – friss piackutatási adatok

2018.11.19. 12:24 :: Pólya Árpád

A talpon maradásért folyamatosan küzdenek az agrárium szereplői is. A termelők jelentős része tudja, hogy fejlesztés nélkül menthetetlenül hátrányt szenvedne a versenytársakkal szemben. És hogy ezt elkerülje, az egységes agrártámogatási kérelmet benyújtó gazdaságok vezetőinek négyötöde tervez beruházást öt éven belül.

Szerencsére alig-alig változott a helyzet az évek során, nem csökkent a fejlesztési kedv az ágazatban. A hatékonyság növelésével, új gépek, fejlettebb eszközök, innovatív eljárások segítségével nagyobb nyereség várható. Tisztában vannak ezzel a termelők is, akik négyötödénél (81%) volt beruházás az elmúlt öt évben, és 79%-uk tervez beruházást a következő öt év során, tehát 2023-ig. A múltra és jövőre vonatkozó arányok nagyon hasonlóak, ami egyértelműen jelzi a beruházási hajlandóság magas szinten maradását.

agrostratega_kutatas_beruhazas_abra1_2018.jpg

A folyamatok átlátásához, a trendek felvázolásához ma már nem elegendő egyszerűen idősebbekről és fiatalabbakról beszélni. Fontos az egyes generációk közötti különbségek és hasonlóságok feltárása is. Idei felmérésünk válaszadói 47%-ban az 50–69 év közötti korcsoportba tartoznak. Generációs besorolás alapján a válaszadók négyötöde a Baby Boomer (43%) és az X generációba (36%) tartozik. A mintában egyelőre elhanyagolható a Z generáció (0,6%) jelenléte, de már 21%-os arányt képvisel az Y generáció. Vajon ők mind ugyanúgy gondolkodnak a beruházásokról?

Szólj hozzá!

Címkék: fejlesztés mezőgazdaság piackutatás beruházás agrármarketing agrárium generációváltás portfolioblogger fiatal gazda fiatal gazdálkodó

Információszerzés és döntéstámogatás az agráriumban – friss piackutatási adatok

2018.10.31. 13:58 :: Pólya Árpád

Az AgroStratéga 2018-ban már hetedik alkalommal indította útjára azt a kutatást, melynek kérdőíve a mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, árutermelés céljából folytató egyéni gazdálkodók és cégvezetők szakmai információszerzési szokásaival, preferenciáival, valamint jövőképével kapcsolatos kérdéseket tartalmaz.

Cikksorozatunkban lépésről lépésre betekintést adunk legfrissebb kutatási eredményeinkbe. Célunk nem kevesebb, mint az agráriumban dolgozók, a mezőgazdasági termelésből élők igényeinek megismerése, a problémák feltárása, ezzel is hozzájárulva azok megoldásához, az ágazat fejlesztéséhez. A kutatási eredmények megismerésével a vertikum minden résztvevője nyer, mivel az adatok jelentős részéhez ingyen is hozzá lehet jutni, hiszen a cél végeredményben közös: a hazai mezőgazdaság fejlesztése.

Mint minden évben, idén is számos újdonsággal szolgálunk a felmérés eredményei iránt érdeklődőknek. A válaszadók döntéshozói kompetenciájára vonatkozó kérdéskör a pénzügyi területtel bővült, az egyes alapanyagok beszerzésére vonatkozó kérdéseket viszont összevontuk, terményértékesítés helyett pedig az értékesítés terén betöltött szerepre kérdeztünk rá. Továbbá a kérdőív átalakításával az állattenyésztők médiahasználatáról is gyűjtöttünk adatokat. A tápanyag-utánpótlás és a zöldítés a növénytermesztés fókuszában van, ezért rákérdeztünk a talaj termőképességének fenntartása, növelése érdekében alkalmazott és tervezett eljárásokra is. Tavaly először mértük fel a szakmai kiállítások, vásárok, rendezvények és konferenciák ismertségét és látogatottságát, valamint a szakmai pályázatok és díjak ismertségét. A nagy érdeklődésre tekintettel ez idén sem maradhatott ki a kérdések közül, sőt bővült a vizsgált szakmai kiállítások, vásárok, rendezvények és konferenciák köre

Szólj hozzá!

Címkék: értékesítés mezőgazdaság piackutatás vetőmag agrármarketing agrárium műtrágya mezőgazdasági gép portfolioblogger növényvédő szer

Idén is meghívjuk országos piackutatásunkra - értékes ajándékok és érdekes információk

2018.08.27. 07:00 :: Pólya Árpád

Engedje meg, hogy meghívjuk az AgroStratéga országos felmérésére, melynek idén is szakmai partnere az AGRYA (Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége), a GOSZ (Gabonatermesztők Országos Szövetsége), és új partnerként a MÁSZ (Magyar Állattenyésztők Szövetsége). E három szakmai szervezet mellett az AGRÁRIN, az AGRISK, az AGROFIL, a HARDI, a NUFARM, a RAPOOL, a SAATEN-UNION és a YARA is támogatja kezdeményezésünket.

Kérdőívünk a mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából folytató egyéni gazdálkodók és cégvezetők szakmai információszerzési szokásaival, valamint jövőképével kapcsolatos kérdéseket tartalmaz. Válaszaival Ön is hozzájárulhat ahhoz, hogy a jövőben könnyebbé és gyorsabbá váljon a szakmai információk elérése.

Véleménye fontos, számítunk az együttműködésére. Köszönjük, hogy tapasztalatait megosztja velünk.

Kérjük, hogy a kérdőív kitöltéséhez kattintson ide: www.surveymonkey.com/r/kutatas

Az AgroStratéga országos felmérésében részt vevő első 1000 kérdőívkitöltő, aki megadja nevét és elérhetőségeit, a szakmai döntések megalapozását segítő, értékes ajándékot kap.

Amennyiben a kérdőív végén megadja nevét és elérhetőségeit, a piackutatás lezárását és kiértékelését követően (várhatóan késő ősszel) eljuttatunk Önnek egy összefoglalót az eredményekről, amelyből Ön első kézből tájékozódhat a felmérés eredményeiről.

A kérdőív kitöltésének határideje: 2018. szeptember 16.

Részvételét előre is köszönjük!

as_kut_logok_2018.png

Szólj hozzá!

Címkék: mezőgazdaság piackutatás agrármarketing agrárium portfolioblogger

A gazdaságok vezetői nyugdíjasként is folytatnák a munkát

2018.08.24. 21:43 :: Pólya Árpád

Magyarországon a lakosság száma évről évre jelentős ütemben csökken, ugyanakkor a legutóbbi gazdasági válság elmúltával mind fokozottabban jelentkezik a munkát végzők iránti igény. A mezőgazdasági ágazat különösen nehéz helyzetben van, mert a speciális szaktudást és kemény fizikai munkát ötvöző hivatást nem szívesen választják a fiatalok.

A KSH 1998 óta követi a foglalkoztatottak számát korcsoportok szerint, a legfrissebb eredmények tavaly születtek. Míg a teljes népességben körülbelül 20 százalékponttal dolgoztak többen 2017-ben, mint 19 évvel korábban, a nyugdíjasok sokkal nagyobb arányban tértek vissza a munka világába. Fontos azonban megjegyezni, hogy a lakosságszám közben folyamatosan esett, és a korfa egyre inkább az idősebb korosztály felé szélesedik. A foglalkoztatottak közé visszatérést segíti jelenleg az 55 éven felülieknek járó kedvezményes szocho – bár ezt 2019-től várhatóan eltörlik, nehéz helyzetbe hozva azokat, akik még nem töltötték be a nyugdíjkorhatárt –, illetve további kedvezményként jövőre mindazok után, akik öregségi nyugdíjban részesülnek, a munkába való visszaállás esetén a 15 százalékos személyi jövedelemadón túl nem kell majd közterhet fizetni.

A legnagyobb változás a 60–64 éveseknél tapasztalható, hiszen körükben 2017-ben 1998-hoz képest hétszeresére emelkedett a foglalkoztatottak száma. A kiugró eredményt magyarázhatja, hogy az elmúlt években egyre többen léptek be a 60–64 évesek korcsoportjába, ráadásul a kitolódó nyugdíjkorhatár éppen közöttük eredményezte a foglalkoztatottak körének legnagyobb mértékű bővülését.

A még idősebbek is szívesen és nagyobb arányban vállalnak munkát, amivel kiegészíthetik sokszor szerény nyugdíjukat: a 65–69 évesek 2017-ben 1998-hoz képest két és félszer többen, míg a 70–74 évesek 2,3-szer többen dolgoztak. (Forrás: KSH, A foglalkoztatottak száma korcsoportok szerint, nemenként [1998–2017])

Az AgroStratéga, ismerve azt az egész Európában tapasztalható aggasztó trendet, hogy az agrártársadalom még a népesség átlagánál is gyorsabban öregszik, 2017-ben feltette a kérdést a kutatási jelentést kitöltőknek, terveznek-e munkát vállalni a nyugdíjkorhatár elérése után. Az 1400 fős, országosan reprezentatív minta átlagéletkora 49 év volt, ám jellemző adat, hogy a kutatásban részt vevők 27%-a 60 éves vagy annál idősebb. További 23%-a pedig elmúlt 50 éves, tehát már valószínűleg elgondolkodott rajta, mihez kezd majd, ha eléri a nyugdíjaskort.

agrostratega_kutatas_nyugdijas_munkavegzes_2018aug.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: mezőgazdaság piackutatás vetőmag agrármarketing agrárium műtrágya mezőgazdasági gép portfolioblogger növényvédő szer

Széles sávon robog az agrárium – aki nem használja, lemarad

2018.07.31. 15:56 :: Varanka Mariann

Az élet minden területén egyre természetesebb módon kezeljük az infokommunikációs és technológiai (IKT) eszközöket. A mezőgazdaság sem maradhat ki a fejlődésből: a talajviszonyok feltérképezésétől a gépek kezelésén át a cégügyek intézéséig szinte bármiben hasznukat látjuk.

Magyarországon az internethasználat a vállalkozások körében a napi munka elengedhetetlen részét képezi: 2016-ban a KSH legfrissebb felmérése szerint a cégek 94%-ának volt számítógépe és 92%-ának internetelérése is. Ezzel az eredménnyel azonban még mindig nem értük el a 97%-os európai uniós átlagot. Jellemzően a Nyugat-Dunántúlon magasabb, a keleti területeken kicsit alacsonyabb a számítógép-használók aránya, de a különbség nem jelentős (97% és 92–95%). Ugyanez a területi különbség igaz az internetre is (95% és 90–93%). Alapvetően a munka széles sávon folyik, hiszen helyhez kötött gyors kapcsolatot a munkahelyek 88%-a, széles sávú mobilkapcsolatot pedig a 2015-ös 64%-ról ismét jelentősen előrelépve 69%-a használt. Ez a gyors ütemű fejlődés egyébként nemcsak a cégekre, hanem a háztartásokra is igaz, hiszen 2016-ban már 79%-uk rendelkezett interneteléréssel, és ez az érték 2014 óta évről évre 3-3 százalékponttal növekszik. (KSH: Az infokommunikációs technológiák és szolgáltatások helyzete Magyarországon, 2016)

agrostratega_kutatas_ikt_eszkozhasznalat_teljes_minta_2018aug.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: internet kommunikáció mezőgazdaság piackutatás termény vetőmag agrármarketing műtrágya mezőgazdasági gép portfolioblogger növényvédő szer

Gazdaságátadás, nemzedékváltás – az AGRYA és az AgroStratéga közös kutatása

2018.07.16. 12:29 :: Pólya Árpád

Az agrár-nemzedékváltással, gazdaságátadással kapcsolatos probléma évek óta ismert az ágazat szereplői számára, ám a megoldáshoz nem készültek megfelelő tervek és csak részben történtek érdemi intézkedések.

Az elkövetkező, nem is távoli időszakban a rendszerváltáskor indult gazdaságok alapító generációja eléri azt az életkort, amikor természetes módon felmerül a gazdaság átadása a fiataloknak. A gazdaságon belüli nemzedékváltásnak nincsenek meg a hazai hagyományai, bejáratott rendje. Emellett az érintettek részéről nemritkán szemérmes hallgatás is körülveszi ezt a kérdést, kihívást.

A Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége (AGRYA) a magyar agrárium egyik kiemelt problémájának tartja a nemzedékváltást, és mindent megtesz annak érdekében, hogy a nemzedékváltás mint téma a napi szakmai közbeszéd része legyen és maradjon. Az ehhez szükséges helyzetértékelést szolgálja az AgroStratégával közös kérdőíves felmérés is, amely 2017. március és április hónapban zajlott. Az anonim módon kitölthető kérdőív eredményei segítséget jelenthetnek többek között a gazdaságátadást nehezítő körülmények azonosításához és kezeléséhez.

A kutatás első számú célcsoportját a mezőgazdasági nemzedékváltásban, gazdaságátadásban érdekelt fiatal gazdák köre képezte. A megkérdezettek döntő többsége (89%-a) érintett volt vagy lesz gazdaságátadásban, ezen belül 22%-uk átadóként, 67%-uk pedig átvevőként. Jellemzően, az esetek 90%-ában családon belül történik a gazdaság átadása-átvétele, általában szülő és gyermek között, és mindössze 10%-ban cserél gazdát a gazdaság nem családtagok között.

agrya-agrostratega_kutatas_gazdasagatadas_abra1.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: mezőgazdaság piackutatás agrármarketing agrárium generációváltás agrárstratégia portfolioblogger fiatal gazda fiatal gazdálkodó

Kézzelfogható közelségben mindaz, ami érdekel

2018.06.08. 15:17 :: Varanka Mariann

Nem csoda, hogy legtöbben szívesen ellátogatunk különféle mezőgazdasági programokra, mert ezeken az eseményeken jellemzően minden számunkra fontos információt egy helyen és egy időben, sűrített formában megtalálunk. Lehetőség van szemügyre venni az újdonságokat és színes-szagos betekintést kapni a termékek hasznosságáról, megbízhatóságáról, kérdéseket feltenni, sok esetben pedig a gyártók még kedvezményekkel is kedveskednek a résztvevőknek.

Az AgroStratéga 2017-ben már hatodik alkalommal indította útjára azt a kutatást, melynek kérdőíve a mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, tehát árutermelés céljából folytató egyéni gazdálkodók és cégvezetők szakmai információszerzési szokásaival, valamint jövőképével kapcsolatos kérdéseket tartalmaz. Nem maradhatott ki a kérdések közül az agráriumnak szóló rendezvények látogatottsága sem.

Szólj hozzá!

Címkék: mezőgazdaság piackutatás termény vetőmag agrármarketing agrárium műtrágya mezőgazdasági gép portfolioblogger növényvédő szer

Gazdaságátadás, nemzedékváltás – letölthetők a piackutatási adatok

2018.04.03. 12:17 :: Pólya Árpád

Az agrár-nemzedékváltással, gazdaságátadással kapcsolatos probléma évek óta ismert az ágazat szereplői számára, ám a megoldáshoz nem készültek megfelelő tervek és csak részben történtek érdemi intézkedések.

agrya_agrostratega_gazdasagatadas_nemzedekvaltas_kutatasi_jelentes_2017_200px.jpgIngyenesen letölthető kiadványunk egy olyan felmérés eredményeit mutatja be, amely szerves részét képezi „Az ügy, ami összeköt – Nemzeti minimum az agrár nemzedékváltásért" című szakmai anyagnak. Ebben a Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége nemzedékváltást célzó intézkedéscsomagra tesz javaslatot, amely a földügyi, az adózási és az adminisztratív szabályozásra, illetve a kommunikációs és szervezeti kérdésekre is kiterjed.

A javaslatcsomag összeállításához 2017-ben végeztünk felmérést a stafétabot átadását akadályozó tényezőkről.

 

A piackutatás eredményeit bemutató kiadvány ingyenesen letölthető innen.

Szólj hozzá!

Címkék: mezőgazdaság piackutatás agrármarketing agrárium generációváltás agrárstratégia portfolioblogger fiatal gazda fiatal gazdálkodó

Piackutatás és stratégiaalkotás a mezőgazdaságban

2018.02.26. 20:14 :: Pólya Árpád

A Mezőhír országos mezőgazdasági szakfolyóirat 2018. február havi lapszámában jelent meg egy kétoldalas cikk az AgroStratéga agrár-piackutatás üzletágával kapcsolatban. Az interjú anyaga letölthető innen.

piackutatas_es_strategiaalkotas_a_mezogazdasagban_agrostratega-piackutatas_mh_2018feb.jpg

Köszönjük az interjút Fodor Mihálynak, a Mezőhír főszerkesztőjének.

 

Szólj hozzá!

Címkék: mezőgazdaság piackutatás agrármarketing agrárium

Az Év Agrárembere 2017-ben Mutsy Árpád

2018.02.26. 19:54 :: Pólya Árpád

A kertészeti ágazat magas hozzáadottérték-termelő képessége, gazdasági multiplikátor hatása, a foglalkoztatásban betöltött szerepe és a technológiai innovációk alkalmazása szempontjából is különleges szegmense az agráriumnak. Talán ennek is köszönhető, hogy igen sok kiváló jelöltet értékelhetett a zsűri ebben a kategóriában.

Az AgroStratéga elkötelezett az innováció és a társadalmi szerepvállalás iránt, ezért lett Az Év Agrárembere díj Kertészet kategóriájának támogatója 2017-ben.

az_ev_agrarembere_2017_kerteszet.jpg

A döntősök kiválasztása felelősségteljes, ugyanakkor izgalmas feladat volt. Mindegyikük magas színvonalon végzi a szakmai munkát, és hivatása mellett a helyi közösségek, illetve a tágabb környezet iránt is elkötelezett. Mindhárman kiérdemelték a zsűri elismerését, Mutsy Árpád pedig a Kertészet kategória győztese lett.

azevagrarembere2017_mutsy_arpad_es_agrostratega.jpg

Megtisztelő számunkra, hogy a Kertészet kategória győztese egyben Az Év Agrárembere 2017 kitüntető díj nyertese is. Gratulálunk!

Szólj hozzá!

Címkék: innováció mezőgazdaság kertészet csr agrármarketing agrárium vállalati felelősség

Iránytű a magyar mezőgazdaság útkereséséhez (2. rész)

2018.01.16. 00:24 :: Pólya Árpád

Az AgrárUnió országos mezőgazdasági szakfolyóirat 2017. 12. havi lapszámában jelent meg egy újabb kétoldalas cikk az AgroStratéga agrár-piackutatás üzletágával kapcsolatban. Az interjúban egyik szakmai partnerünk és támogatóink közül ketten is nyilatkoznak a piackutatással és a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos viszonyukról. A cikksorozat második része letölthető innen.

iranytu_a_magyar_mezogazdasag_utkeresesehez2_agrostratega-piackutatas_au_2017okt.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: mezőgazdaság piackutatás csr agrármarketing agrárium vállalati felelősség

Új trendek az agrármarketingben

2017.12.08. 06:00 :: Varanka Mariann

Az Agrárszektor 2017 - Az 50 legbefolyásosabb személy a magyar agráriumban c. kiadványban jelent meg egy összeállítás az agrármarketing trendjeivel kapcsolatban. Agrár- és élelmiszeripari vállalkozások marketingszakemberei beszélnek arról, hogy milyen trendeket látnak a piacon. Az interjúk anyaga letölthető innen.

uj_trendek_az_agrarmarketingben_agrostratega-piackutatas_agrarszektor_2017dec.jpg

Köszönjük a megjelenést Romao-Major Katalinnak, a kiadvány felelős szerkesztőjének és Háhner Petrának, aki az interjút készítette.

Szólj hozzá!

Címkék: marketing piac mezőgazdaság piackutatás agrármarketing agrárium

Információszerzés és döntéstámogatás az agráriumban – friss piackutatási adatok

2017.12.06. 21:29 :: Pólya Árpád

Az AgroStratéga 2017-ben már hatodik alkalommal indította útjára azt a kutatást, melynek kérdőíve a mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, árutermelés céljából folytató egyéni gazdálkodók és cégvezetők szakmai információszerzési szokásaival, valamint jövőképével kapcsolatos kérdéseket tartalmaz.

agrostratega_kutatas_szakmai_informacioforrasok_top4_2017.jpg
A gazdálkodók információszerzési szokásaiban robbanásszerű változást tapasztalunk, amiben a digitalizáció jár az élen. Az e-mailben kapott ingyenes hírlevél és az online agrárportálok használata ma már a személyes szakmai kapcsolatok és a nyomtatott szaklapok használatának szintjén van, ezeket pedig szorosan követi az online agrárfórumok használata a rendszeres és gyakori (összesített) használat tekintetében.

Szólj hozzá!

Címkék: internet kommunikáció mezőgazdaság piackutatás agrármarketing agrárium portfolioblogger

Kirajzolódnak a trendek

2017.11.27. 14:03 :: Varanka Mariann

Az Agrárágazat országos mezőgazdasági szakfolyóirat 2017. 11. havi lapszámában jelent meg egy kétoldalas cikk az AgroStratéga agrár-piackutatás üzletágával kapcsolatban. Az interjú anyaga letölthető innen.

kirajzolodnak_a_trendek_agrostratega-piackutatas_aa_2017nov.jpg
Köszönjük az interjút Sándor Ildikónak, az Agrárágazat főszerkesztőjének.

Szólj hozzá!

Címkék: mezőgazdaság piackutatás agrármarketing agrárium

Iránytű a magyar mezőgazdaság útkereséséhez

2017.10.20. 06:00 :: Pólya Árpád

Az AgrárUnió országos mezőgazdasági szakfolyóirat 2017. 10-11. havi lapszámában jelent meg egy kétoldalas cikk az AgroStratéga agrár-piackutatás üzletágával kapcsolatban. Az interjúban egyik szakmai partnerünk és támogatóink közül ketten is nyilatkoznak a piackutatással és a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos viszonyukról. A cikk anyaga letölthető innen.

iranytu_a_magyar_mezogazdasag_utkeresesehez_agrostratega-piackutatas_au_2017okt.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: mezőgazdaság piackutatás csr agrármarketing agrárium vállalati felelősség

Hogyan tovább, agrár-piackutatás?

2017.09.15. 16:16 :: Varanka Mariann

Az Agro Napló országos mezőgazdasági szakfolyóirat 2017. 08. havi lapszámában jelent meg egy kétoldalas cikk az AgroStratéga agrár-piackutatás üzletágával kapcsolatban. Az interjú anyaga letölthető innen.

hogyan_tovabb_agrar-piackutatas_agrostratega-cikk_an_2017aug.jpg

Köszönjük az interjút Gáspár Andreának, az Agro Napló főszerkesztőjének.

Szólj hozzá!

Címkék: mezőgazdaság piackutatás agrármarketing agrárium