RÓLUNK

Professzionális stratégiai tanácsadás a hazai agráriumban működő vállalkozások számára a marketing, a kommunikáció, a PR és a piackutatás területén.

Hírlevél regisztráció

PORTFOLIO BLOGGER

Támogatás

Az AgroStratéga elkötelezett az innováció és a társadalmi szerepvállalás iránt, ezért lett Az Év Agrárembere díj Agrárkutatás kategóriájának támogatója 2016-ban, a Kertészet kategória támogatója pedig 2017-ben.

HÍRBOX

 

Széles sávon robog az agrárium – aki nem használja, lemarad

2018.07.31. 15:56 :: Varanka Mariann

Az élet minden területén egyre természetesebb módon kezeljük az infokommunikációs és technológiai (IKT) eszközöket. A mezőgazdaság sem maradhat ki a fejlődésből: a talajviszonyok feltérképezésétől a gépek kezelésén át a cégügyek intézéséig szinte bármiben hasznukat látjuk.

Magyarországon az internethasználat a vállalkozások körében a napi munka elengedhetetlen részét képezi: 2016-ban a KSH legfrissebb felmérése szerint a cégek 94%-ának volt számítógépe és 92%-ának internetelérése is. Ezzel az eredménnyel azonban még mindig nem értük el a 97%-os európai uniós átlagot. Jellemzően a Nyugat-Dunántúlon magasabb, a keleti területeken kicsit alacsonyabb a számítógép-használók aránya, de a különbség nem jelentős (97% és 92–95%). Ugyanez a területi különbség igaz az internetre is (95% és 90–93%). Alapvetően a munka széles sávon folyik, hiszen helyhez kötött gyors kapcsolatot a munkahelyek 88%-a, széles sávú mobilkapcsolatot pedig a 2015-ös 64%-ról ismét jelentősen előrelépve 69%-a használt. Ez a gyors ütemű fejlődés egyébként nemcsak a cégekre, hanem a háztartásokra is igaz, hiszen 2016-ban már 79%-uk rendelkezett interneteléréssel, és ez az érték 2014 óta évről évre 3-3 százalékponttal növekszik. (KSH: Az infokommunikációs technológiák és szolgáltatások helyzete Magyarországon, 2016)

agrostratega_kutatas_ikt_eszkozhasznalat_teljes_minta_2018aug.jpg

Az AgroStratéga méri a mezőgazdasági árutermelő gazdaságok döntéshozóinak IKT-használati szokásait is. Általában elmondható, hogy a nehezebb, nagyobb méretű asztali készülékek használata minden évben mérséklődik, 2017-ben 65%-os volt. A helyüket főleg a zsebben is elférő okostelefonok veszik át, amelyek tavaly már 69%-os arányt képviseltek a kutatásban részt vevők körében, újabb jelentős, ezúttal 8 százalékpontos erősödést mutatva a 2016-os eredményekhez képest. Mérésünk alapján 2017 volt az első év, amikor az okostelefonok használata megelőzte az asztali gépekét. A táblagépek kedveltsége is lassan, de érezhetően nő: tavaly 24% volt a tablettel dolgozók aránya.

Talán senkiben sem kelt meglepetést a kutatásnak az az eredménye, hogy a fiatalabb, 18–39 éves cégvezető-generáció még lelkesebben vesz igénybe IKT-eszközöket. Okostelefonnal tízből csaknem kilencen (89%) rendelkeztek – tehát 20 százalékponttal többen, mint az összes cégvezető körében mért érték –, laptoppal közel háromnegyedük (73%), táblagéppel egyharmaduk (33%). A GPS-használat mértéke évről évre alig változik, és 2017-ben a teljes mintában, valamint a fiatalabbak körében is megközelítette az 50%-ot (46% és 48%).

agrostratega_kutatas_ikt_eszkozhasznalat_18-39_evesek_2018aug.jpg

Az internetbankot igénybe vevők száma egyelőre stagnálást mutat, hiszen csupán 1 százalékponttal, 80-ról 81%-ra emelkedett 2016-ról 2017-re, a rendszeresen használóké pedig 64-ről 65%-ra. Ugyanígy alig változott a ritkán vagy sosem használók köre, és változatlanul 13% teljesen elutasítja, hogy a bankkal való közvetlen kapcsolat helyett kényelmesen, otthonából vagy munkahelyéről intézze pénzügyeit.

Az AgroStratéga 2017-ben már hatodik alkalommal indította útjára azt a kutatást, melynek kérdőíve a mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából folytató egyéni gazdálkodók és cégvezetők szakmai információszerzési és döntési szokásaival, preferenciáival, valamint jövőképével kapcsolatos kérdéseket tartalmaz. Országos felmérésünknek tavaly is szakmai partnere volt az AGRYA (Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége) és a GOSZ (Gabonatermesztők Országos Szövetsége). E két szakmai szervezet mellett az AGRÁRIN, a HARDI, a NUFARM, a RAPOOL, a SAATEN-UNION és a TAKARÉKBANK is támogatta a kezdeményezést.

A kutatás 79–84%-ban a különféle alapanyagok (vetőmag, műtrágya, növényvédő szer) és gép, eszköz beszerzésében, továbbá a termény értékesítésében a döntéshozó; valamint 13–16%-ban a döntést befolyásoló személyeket érte el. A mintában kizárólag a hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából gazdálkodók jelennek meg, mivel ők a kutatás célcsoportja. Az adószám nélküli őstermelők, az önellátásra termelők és a hobbigazdálkodók válaszait nem vettük figyelembe az értékeléskor. Így a minta nem a teljes agráriumról ad képet, hanem a mezőgazdaságilag hasznosított terület döntő hányadát művelő és egységes agrártámogatási kérelmet benyújtó gazdaságokat reprezentálja. A minta nagysága 1400 fő. A piackutatás országosan reprezentatív.

agrostratega_kutatasi_jelentes_2017_250px.jpgAz országos felmérés eredményeit bemutató kiadvány letölthető a képre vagy ide kattintva.

Szólj hozzá!

Címkék: internet kommunikáció mezőgazdaság piackutatás termény vetőmag műtrágya mezőgazdasági gép portfolioblogger növényvédő szer

A bejegyzés trackback címe:

https://agrostratega.blog.hu/api/trackback/id/tr1914153499

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.