RÓLUNK

Professzionális stratégiai tanácsadás a hazai agráriumban működő vállalkozások számára a marketing, a kommunikáció, a PR és a piackutatás területén.

Hírlevél regisztráció

PORTFOLIO BLOGGER

Támogatás

Az AgroStratéga elkötelezett az innováció és a társadalmi szerepvállalás iránt, ezért lett Az Év Agrárembere díj Agrárkutatás kategóriájának támogatója 2016-ban, a Kertészet kategória támogatója pedig 2017-ben.

HÍRBOX

 

Döntéstámogató információk nyomtatott és elektronikus formában

2016.05.11. 20:03 :: Pólya Árpád

Semmi nem szemlélteti jobban az időjárás agráriumra gyakorolt hatásának jelentőségét, mint az, hogy a gazdálkodók által leggyakrabban keresett információ az időjárás-előrejelzés.

A mezőgazdasági árutermelő gazdaságok döntéshozóinak többsége (65%) rendszeresen keres időjárás-előrejelzéssel kapcsolatos információkat. A várható időjárás a rendszeres és gyakori információkeresések összesített sorrendjében is az első (88%). Minden más szakmai információtípust megelőz, ami talán azért nem meglepő, mert az időjárás a gazdálkodás eredményességét döntően befolyásolja.

Az AgroStratéga 2015-ben már negyedik alkalommal indította útjára azt a kutatást, amelynek kérdőíve a mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, árutermelés céljából folytató egyéni gazdálkodók és cégvezetők szakmai információszerzési szokásaival, valamint jövőképével kapcsolatos kérdéseket tartalmazza. Az országos felmérésben megkérdezett gazdálkodók 41%-a rendszeresen tájékozódik a támogatásokkal kapcsolatos pályázati lehetőségekről. Ezt az információtípust (78%) azonban a rendszeres és gyakori információkeresések összesített sorrendjében megelőzik az agrárhírek (84%) és a mezőgazdasági termeléshez kapcsolódó szakcikkek (82%).  

agrostratega_kutatas_szakmai_infotipusok_gyak_abra_2016maj.jpg

A rendszeres, illetve gyakori informálódás sorrendjében előbbieket követi a piaccal és árakkal kapcsolatos értesülések (74%) begyűjtése. Majd az általános gazdasági hírek (68%), továbbá más termelők gyakorlati tapasztalatai (65%) következnek. Legkisebb gyakorisággal a szakmai rendezvények, kiállítások, bemutatók helyét és időpontját (46%) keresik, amivel gyakorlatilag egy szinten van a jogi, adózási, számviteli és pénzügyi kérdések megválaszolása iránti igény felmerülése.

agrostratega_kutatas_szakmai_infokereses_online_offline_abra_2016maj.jpg
Arra a kérdésre, hogy a szakmai információkat jellemzően az interneten vagy inkább nyomtatott formában keresi, a gazdálkodók többsége (69%) azt válaszolta, hogy a kiadványokkal szemben a világhálót részesíti előnyben. Elsősorban online csatornán keresztül tájékozódik a döntéshozók egyharmada (33%), további 36%-uk inkább a virtuális térből szerzi az információit. Ez talán nem is meglepő, tekintettel arra, hogy a leggyakrabban keresett információk, az éppen aktuális időjárás-előrejelzés közzététele és a hírek frissítése az online csatornákon a legegyszerűbb és leggyorsabb. Ettől függetlenül nem kell még temetnünk a nyomtatott kommunikációs eszközöket, mert egy hosszabb elemző írást, termelési tapasztalatot vagy komolyabb összefüggéseket feltáró szakcikket még sokan, sokáig fognak inkább papíron olvasni. Miért? Mert annak más a fogása, más az illata és a kinyomtatott szöveg sokak számára még mindig hitelesebb. Így a nyomtatott és elektronikus formában elérhető információk együttélésére számíthatunk nemcsak rövid, hanem közép-, esetleg hosszú távon is.

A kutatás 79–84%-ban a különféle alapanyagok (vetőmag, műtrágya, növényvédő szer) és gép, eszköz beszerzésében, továbbá a termény értékesítésében a döntéshozó, valamint 12–15%-ban a döntést befolyásoló személyeket érte el. A válaszadók 14%-a gazdasági szervezetet képvisel, 15%-uk egyéni vállalkozó, többségük pedig őstermelő és családi gazdálkodó. A minta nagysága 1448 fő. A mintában kizárólag a hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából gazdálkodók jelennek meg, mivel ők a kutatás célcsoportja. Így a minta nem a teljes agráriumról ad képet, hanem a mezőgazdaságilag hasznosított terület döntő hányadát (közel 5 millió hektárt) művelő és területalapú, illetve zöldítési támogatásban részesülő több mint 174 ezer gazdaságot reprezentálja. A kérdőívkitöltők által művelt terület nagysága összesen több mint negyedmillió hektár, átlagos birtokméretük pedig 179 hektár.

Országos felmérésünknek tavaly is szakmai partnere volt a Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége (AGRYA) és a Gabonatermesztők Országos Szövetsége (GOSZ). E két szakmai szervezet mellett az AGRÁRIN Kft., a NUFARM Hungária Kft., a SAATEN-UNION Hungária Kft. és a YARA Hungária Kft. is támogatta a kezdeményezést.

Az országos felmérés eredményeit bemutató kiadvány innen letölthető.

Szólj hozzá!

Címkék: internet kommunikáció mezőgazdaság piackutatás termény helyzetelemzés vetőmag agrárium műtrágya mezőgazdasági gép növényvédő szer

A bejegyzés trackback címe:

https://agrostratega.blog.hu/api/trackback/id/tr988708146

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.