RÓLUNK

Professzionális stratégiai tanácsadás a hazai agráriumban működő vállalkozások számára a marketing, a kommunikáció, a PR és a piackutatás területén.

Hírlevél regisztráció

PORTFOLIO BLOGGER

Támogatás

Az AgroStratéga elkötelezett az innováció és a társadalmi szerepvállalás iránt, ezért lett Az Év Agrárembere díj Agrárkutatás kategóriájának támogatója 2016-ban, a Kertészet kategória támogatója pedig 2017-ben.

HÍRBOX

 

Átláthatóbb terménypiac az MGX segítségével

2014.01.22. 10:47 :: Pólya Árpád

Legutóbb tavaly nyáron számoltunk be egy új mezőgazdasági piactér, a Magro.hu szolgáltatásairól. Nemrég egy új fejlesztésükről kaptunk hírt, amelyet most szakmai blogunk olvasóival is szeretnénk megosztani.

Mérhetőbb és átláthatóbb lett a magyar gabonapiac a Magro Gabonaindex (MGX) révén, amely valamennyi fontos magyarországi gabonaféle (árpa, búza, cirok, köles, kukorica, rizs, rozs, tritikálé, zab) adatait tartalmazza. Az index létrehozását az az igény generálta, mely szerint a magyar mezőgazdasági szereplők árinformációs hiánnyal küzdenek és sokszor nem megfelelő döntéseket hoznak. A Magro.hu mezőgazdasági piactér új fejlesztése napi, prompt piaci árakat mutat, hazai történéseken alapul, így nagy segítség az agrárkereskedelemben.

Az index számítása a piactéren történő felvásárlások és az oda feltöltött ajánlatok megfelelő súlyozása alapján történik, kiszűrve az esetleges piaci torzító hatásokat. Mivel a Magro.hu adatbázisa 3 millió tonna gabonára vonatkozó, összesen 2500 darab egyedi tranzakciós és ajánlati adatot tartalmaz az elmúlt évekből, így az ezekből kapott adatok megfelelően reprezentálják a hazai viszonyokat.

Az újítás létrehozását az az igény generálta, mely szerint a magyar mezőgazdasági szereplők árinformációs hiánnyal küzdenek, és az adásvételek során hallomásból szerzett, sokszor ad-hoc vagy nem megfelelő információk alapján döntenek, és így nem megalapozott döntéseket hoznak.

„Eddig a gazdák elsősorban a párizsi, chicagói és a Budapesti Értéktőzsde adatai alapján próbáltak orientálódni, ám a külföldi tendenciák sok esetben nem jelentenek egyértelmű támpontot, a hazai börze árutőzsdei szekciójának forgalma pedig nem jelentős.” - mondta Németh István, a Magro.hu mezőgazdasági piactér ügyvezetője, és gabonapiaci szakértője, majd hozzátette:  „Így a napi, prompt piaci árakat mutató felület, amely ráadásul hazai történéseken alapul nagy segítség az agrárkereskedelemben.”


Hogyan változott az MGX az elmúlt egy évben?

magro_gabonaindex_by_AgroStratéga.jpg 
Az elmúlt 12 hónap MGX-adatait tanulmányozva az látszik, hogy az index folyamatosan csökken, ez alatt összesen mintegy 36%-ot. Ez a negatív tendencia elsősorban a kukorica és a búza áresésének köszönhető. Bár a búza ára jobban csökkent a vizsgált időszakban, a kukorica nagyobb súlya az indexen belül kompenzálta ezt. Így elmondható, hogy mindkét termény egyformán felelős az eséséért. A többi gabonaféle átlagára is csökkent, de csak az említetteknél kisebb mértékben és esetükben az összes eladott mennyiség is jóval kevesebb volt, tehát kisebb volt a hatásuk az indexváltozásra.

AZ MGX értékét naponta egyszer határozzák meg a Magro-n és rendszeresen nyomon követhető a következő oldalon: http://www.magro.hu/magro-gabona-index/

Az MGX bevezetésével egy időben a piactéren lehetővé vált a kukorica és búza napi átlagos felvásárlási árának figyelemmel kísérése is.

„A Magro.hu-ban missziónak érezzük, hogy transzparenciát vigyünk a magyar mezőgazdaságba, és hogy elősegítsük a szabadabb információáramlást. Az MGX kifejlesztése és a prompt felvásárlási áraknak a piactéren való publikálása már ennek szellemében valósult meg.” – mondta Bóné Tímea, a Magro.hu mezőgazdasági piactér társalapítója.


A Magro.hu-ról:
A Magro.hu egy speciálisan a mezőgazdaságra tervezett online piactér. Főként gabonafélék, egyéb szántóföldi- és takarmánynövények, valamint állatok nagy tételben történő kereskedelmét segíti. A piactér lényege, hogy aggregálja a keresletet és a kínálatot, különlegessége pedig, hogy innovatív informatikai megoldásokkal automatizálja az adásvételt. A Magro.hu piacteret havonta átlagosan 46.000 őstermelő, családi gazdaság, kereskedő, feldolgozó és gyártó keresi fel, s eddig több ezer ajánlatot töltöttek fel adás-vételre. A rendszerben az elmúlt másfél évben több mint 3 millió tonna gabona fordult meg, 200 ezer tonna zöldséget-gyümölcsöt és 50 ezer darab haszonállatot kínáltak eladásra vagy vételre.

Szólj hozzá!

Címkék: internet piac innováció értékesítés mezőgazdaság kereskedelem termény agrárium

A bejegyzés trackback címe:

https://agrostratega.blog.hu/api/trackback/id/tr65774717

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.