RÓLUNK

Professzionális stratégiai tanácsadás a hazai agráriumban működő vállalkozások számára a marketing, a kommunikáció, a PR és a piackutatás területén.

Hírlevél regisztráció

PORTFOLIO BLOGGER

Támogatás

Az AgroStratéga elkötelezett az innováció és a társadalmi szerepvállalás iránt, ezért lett Az Év Agrárembere díj Agrárkutatás kategóriájának támogatója 2016-ban, a Kertészet kategória támogatója pedig 2017-ben.

HÍRBOX

 

Online mezőgazdasági piactér, egy új lehetőség a termény értékesítésére

2013.06.21. 15:40 :: Pólya Árpád

Nyakunkon a betakarítási szezon, az éves munka eredménye hamarosan a magtárba kerül. A gazda azonban nem nyugodhat addig, amíg terménye jó áron vevőre nem talál. A megszokott értékesítési csatornák mellett egy új lehetőség kínálkozik a megtermelt javak értékesítésére. A Magro.hu online mezőgazdasági piactér tulajdonosát és üzemeltetőjét, Bóné Tímeát kérdeztük az új típusú kereskedési lehetőségről.

Bóné_Tímea_Magro.hu_by_AgroStratéga.jpgHogyan született az online mezőgazdasági piactér ötlete?
Néhány éve számos cikk látott napvilágot arról, hogy a mezőgazdaság és az elektronikus kereskedelem két jól teljesítő gazdasági terület. Későbbi tulajdonos társammal, Németh Istvánnal beszélgetve szöget ütött a fejünkbe ez az információ, és elkezdtünk azon gondolkodni, hogy mi lehet ennek a két területnek a metszetében. Mivel mindkettőnk nagyszülei között voltak gazdálkodók, azonnal elvégeztünk egy rögtönzött piackutatást és azt láttuk, hogy bár az e-kereskedelem már szinte minden iparágban megvetette a lábát, a hazai agrárium ebből valamiért kimaradt. Kevés szolgáltató tevékenykedett és azok többsége sem használta ki a világháló nyújtotta előnyöket. Tovább elemeztük a mezőgazdaságban zajló folyamatokat és megvizsgáltuk a legnagyobb szereplők tevékenységét. E munka során körvonalazódott, hogy a más iparágakban már működő online piactér az a szolgáltatás, ami itt teljesen hiányzik.

Mi következett ezután?
Itt nem álltunk meg. Egy régióra, tevékenységre és vállalkozástípusra reprezentatív mintán telefonos interjúkat készítettünk. Azt kutattuk, hogy van-e igény egy ilyen szolgáltatásra és milyen elvárásokat támasztanak vele szemben. Ezzel párhuzamosan, tucatnyi szakértő segítségével megvizsgáltuk a mezőgazdasági szereplők internetezési szokásait, és az agráriumban jellemző tranzakciók volumenét illetve értékét próbáltuk meghatározni. Mindezek eredménye az lett, hogy érdemes belevágnunk, ezért fejleszteni kezdtük a Magro.hu online mezőgazdasági piacteret.

Milyen céljaik voltak az online piactérrel?
Azon túl, hogy ez egy nyereségérdekelt vállalkozás, küldetésünknek érezzük, hogy változást vigyünk a mezőgazdaságba. Szeretnénk, ha az internethasználat ebben az ágazatban is a mindennapok részévé válna. Csökkenteni kívánjuk a kialakult bizalmi hiányt, azaz, hogy a szereplők nem bíznak egymásban. Ezt az úgynevezett Bizalmi Index alkalmazásával érjük el. Az üzleti partnerek értékelik egymást egy-egy tranzakció alkalmával és pár év alatt ezekből az értékelésekből áll össze egy olyan, - reményeink szerint - széles üzleti kör, amin belül a korrekt hozzáállás az uralkodó. Igyekszünk némi átláthatóságot is a folyamatokba vinni. A piactéren nyomon követhető, hogy kik között milyen tranzakciók és milyen értékben történtek. Ezen kívül árinformációkat is közlünk. Úgy látjuk, hogy a szereplők megfelelő árinformációk hiányában gyakran rossz döntéseket hoznak és nem az aktuális árakon kereskednek. Nálunk néhány kattintás után könnyen átlátható, hogy az adott pillanatban mit mennyiért adnak és vesznek.


magro.hu_by_AgroStratéga.jpgA Magro.hu online piactér megjelenése


Mikor nyitotta meg virtuális kapuit a piactér, és mik az eddigi tapasztalatok?
Az online piactér egy éves tervezési és előkészítési munka után, 2012. június 1-én indult. Tehát nemrég ünnepeltük a születésnapunkat. Az első év eredményei a terveink felett alakultak. Eddig 160 ezer különböző mezőgazdasági szereplő látogatta meg a piacteret, kisebb-nagyobb gyakorisággal. A napi látogatások száma átlagosan meghaladja az ezret. A 4.000 főt meghaladó létszámú regisztrált tag már összesen 2.400 ajánlatot töltött fel, köztük: 2,5 millió tonna gabonára, 200 ezer tonna zöldségre és gyümölcsre, 50 ezer darab haszonállatra. A sok felhasználó és számos ajánlat miatt mindenki több potenciális üzletfelet ismerhet meg és reálisabb áron adhat-vehet.

Jellemzően kik használják az oldalt és milyen a megoszlásuk?
A felhasználóink fele őstermelő vagy családi gazdálkodó, másik fele pedig társas vállalkozás vagy egyéni vállalkozó. Ezek között kisebbeket és nagyobbakat is találunk, a valóságosnak megfelelő megoszlásban.

Mivel lehet kereskedni a piactéren és van-e ennek valamilyen költsége?
A piactéren bármilyen mezőgazdasági termékkel, terménnyel, haszonállattal lehet kereskedni. Ha valaki olyan terméket szeretne adni-venni, ami jelenleg nem található meg az adatbázisunkban, kérésére a választékot rövid idő alatt kibővítjük. A legjellemzőbb termék a kukorica, búza, széna, szalma és a szarvasmarha, de a zöldségfélékre és gyümölcsökre is növekvő számú ajánlatot töltenek fel. A Magro.hu oldalára korlátlan számú ajánlat tölthető fel, ingyenesen. Bizonyos extra szolgáltatásokért azonban előfizetési csomagot kell választani.

Miben egyedi a Magro.hu?
A piactér legfőbb erénye az, hogy egyedülálló módon intézi a kereskedést: automatikusan párosítja az ajánlatokat, azaz ha feltöltünk pl. 100 tonna gabonát eladásra, akkor a rendszer azonnal megkeresi nekünk a piactéren található megfelelő vételi szándékot, e-mailben értesítést kapunk róla, és máris indulhat a kereskedés. Az ügyfél ingyenes sms-t kap arról, ha valaki megvette a terményét. Ez tehát nem egy apróhirdetési oldal, ahol ömlesztve látjuk az éppen aktuális termékeket, hanem jóval több ennél: kereshetünk is az ajánlatok között, és extra szolgáltatások teszik gyorsabbá, kényelmesebbé az adás-vételt. Azaz bármilyen időpontban feltölthetünk ajánlatokat, és bármikor értesülhetünk róla, ha üzletet ajánl valaki nekünk, vagy leüti az állatokra, terményekre tett ajánlatot.

Hogyan kezeli a rendszer a mezőgazdaságban uralkodó bonyolult adózási jogszabályokat?
Adózási szempontból sok a kivétel és a specialitás a magyar mezőgazdaságban, ami gyakran még a leggyakorlottabb könyvelőket is nehéz feladat elé állítja. Az adózási rendszer áttekintésének egyszerűsítésére fejlesztettük ki a piactéren elhelyezett adó kalkulátorunkat, amely már a kereskedés első fázisában nyilvánvalóvá teszi a szereplők adózási státuszát és a fizetendő adót. A cél az volt, hogy megmutassuk, a sokszor átláthatatlannak tűnő rendszereket az online piactér képes egyszerűsíteni, és a gazdák üzletkötései egyszerűsödnek, ha online kereskednek. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ha az eladó feltesz pl. 1.000 tonna kukoricát vagy búzát eladásra, a másik oldalon, a potenciális vevőnek a bejelentkezés után azonnal megjelenik a monitoron, hogy kettőjük között milyen adókapcsolat áll fenn és milyen nettó, illetve bruttó ár megfizetésére lenne kötelezett az ajánlat elfogadásával.

Milyen adótípusokat kezel a piactér?
Bizonyos szántóföldi növények (pl. búza, kukorica, árpa) esetén létezik a fordított ÁFA, de csak bizonyos adózási státuszú eladókra és vevőkre. Ráadásul az érintett termékek köre várhatóan még bővülni is fog. Vannak különleges jogállású adóalanyok, pl. az őstermelők, akikre nagyon speciális adózási szabályok vonatkoznak. Kedvezményes ÁFA kulcs (18%) alkalmazandó pl. a tejre, tejtermékekre, vagy a gabona, liszt, keményítő, valamint a tej felhasználásával készült termékre. Ha mindez még nem lenne elég, bizonyos adóalanyok kompenzációs felárra jogosultak, ami a terméktől függően 7%, illetve 12% is lehet. A piactér új fejlesztése minden adónemet figyelembe vesz, és minden mezőgazdasági terményre megoldást kínál, valamint az adónemekben és azok mértékében bekövetkező változásokat is képes követni.

Hogyan látja a mezőgazdasági termékek online kereskedésének jelenlegi piacát, és jövőbeni trendjét?
2013-ban - a szakértők szerint – 200 milliárd forintos összforgalmat érhet el a magyar e-kereskedelem. Igaz, a mezőgazdasági termékek piaca ebből csak egy kis szeletet képvisel. Mi mégis úgy látjuk, hogy középtávon ez a szelet egyre nagyobb lesz, mert a vállalkozások és a háztartások internettel való ellátottsága javul, az internethasználat gyakorisága pedig növekszik, továbbá a magyar lakosság egyre növekvő hányada az interneten keresztül fizet is.

Milyen szerepet szánnak a közösségi médiának a cég életében?
Facebook oldalunk 2013 januárjában indult el. Félév alatt organikus fejlődéssel sikerült egy több ezres létszámú közösséget felépíteni. Célunk az, hogy a könnyedebb témák mellett itt is hasznos információkkal segítsük a mezőgazdasági szereplőket.

Vannak-e új fejlesztések az oldalon?
Árelemzéseket, piaci trendeket, pályázati lehetőségeket, szakértői véleményeket olvashatnak a gazdák, felvásárlók és kereskedők azon az új mezőgazdasági blogon, amelyet június elején indítottunk. Az oldalunk neve hasonló a piactéréhez. MagroBlognak hívják, és szorosan kapcsolódik a Magro.hu kereskedelmi felülethez. A bloggal szeretnénk szakmai segítséget nyújtani a mezőgazdasági szereplők sikeres kereskedéséhez. Úgy látjuk, hogy a gazdákat és a kereskedőket a napi terményárak, és a mögöttük megbújó részletek érdeklik. A MagroBlog a hírportálok közéleti témáitól eltérően a gazdák sikeres kereskedését segíti elő. A jövőben szeretnénk az oldal tartalmát tovább mélyíteni, és egy komoly tudásbázist kidolgozni, amit a gazdák együtt kezelnek a piactérrel. Célunk, hogy a piactér köré épülő szolgáltatásokkal az online értékesítés teljes vertikumát lefedjük.

Mik a jövőre vonatkozó célkitűzéseik, terveik?
Most elsősorban azon dolgozunk, hogy egyre többen megismerjék a Magrót, és megelégedéssel használják. Emellett folyamatosan fejlesztjük a piacteret, melyen több meglepetés is várható a jövőben.

Köszönjük szépen a beszélgetést, a tervek megvalósításához pedig sok sikert kívánunk.

Szólj hozzá!

Címkék: internet piac innováció beszerzés értékesítés mezőgazdaság kereskedelem termény agrárium

A bejegyzés trackback címe:

https://agrostratega.blog.hu/api/trackback/id/tr525372363

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.