RÓLUNK

Professzionális stratégiai tanácsadás a hazai agráriumban működő vállalkozások számára a marketing, a kommunikáció, a PR és a piackutatás területén.

Hírlevél regisztráció

PORTFOLIO BLOGGER

Támogatás

Az AgroStratéga elkötelezett az innováció és a társadalmi szerepvállalás iránt, ezért lett Az Év Agrárembere díj Agrárkutatás kategóriájának támogatója 2016-ban, a Kertészet kategória támogatója pedig 2017-ben.

HÍRBOX

 

Hogyan találjunk megfelelő szakembereket?

2012.02.22. 11:23 :: Varanka Mariann

A magas fokú termesztéstechnológia és a gépesítés mellett létezik még egy erőforrás, amely kulcsfontosságú a siker elérésében: ez pedig az ember. Mekkora hangsúlyt fektetnek az agrárvállalkozások vezetői a szakemberek kiválasztására, netán önmaguk helyettesítésére? Vajon hogyan találják meg a kiváló szakembereket napjainkban?

A generációváltás időszakában különösen aktuálisak a fenti kérdések. A válaszokról Baloghné Panácz Esztert, az Agrotrend Hungary Kft. ügyvezetőjét, az Agrárállások állásportál alapítóját kérdeztük. Cégük nemrég készített felmérést az agrárvállalkozások körében, melynek során a fenti kérdésekre keresték a választ.


Feltettetek egy érdekes kérdést a kutatásban: „Ha Önnek holnap ki kellene lépni a vállalkozásból, át tudná-e venni valaki az Ön szerepét?” 

Valóban érdekes kérdés volt és kíváncsian vártuk az eredményt. Válaszadóink 52%-a azt válaszolta, nincs olyan ember, aki a helyébe tudna lépni. Ez a megdöbbentő arány is alátámasztja azt a feltevést, hogy napjainkban az agrárium egyik kulcskérdése a következő: ki veszi át a cégek vezetését, ki viszi tovább az eddig felépített értékeket? Egy generációváltást élünk meg; mind az egyének szintjén, mind az ország mezőgazdasága számára kulcsfontosságú, hogyan oldjuk meg ezt a kihívást. Nagy kockázatot jelent a cégeknek, ha az utánpótlás kérdése nem megoldott. Ha bármi akadályozza a jelenlegi tulajdonost vagy vezetőt abban, hogy a tevékenységét folytassa, a cég egyszerűen megszűnik működni. Ezzel pedig akár élete munkája mehet tönkre, és az alkalmazottak megélhetése is veszélybe kerülhet. Érdemes időben foglalkozni az utánpótlás kérdésével, mert akár 3-5 évet is igénybe vehet, mire egy vezető megtalálja, és teljes körűen kineveli az utódját. A megfelelő utód megtalálása és betanítása az egyik legfontosabb eszköze annak, hogy a tulajdonos biztosítsa vállalkozása jövőjét.


Jelenleg kik a legkeresettebb szakemberek az agráriumban?

Válaszadóink 20%-a keres munkatársat valamilyen pozícióra. A szakmunkástól egészen az ügyvezetőig számos területen folyik a keresés (pl. növényvédő szakmérnök, gépész, traktoros). Cégünk segítségét leggyakrabban területi képviselők, növénytermesztésben tapasztalt agrármérnökök keresésekor kérik.


Milyen problémákkal találják magukat szembe az agrárvállalkozások az új munkatárs felvételekor?

A legnagyobb nehézséget az okozza, hogy a kisebb cégekben az ügyvezető foglalkozik ezzel a kérdéssel is. Neki persze nincs ideje, és többnyire humánerőforrás kiválasztása terén a szaktudása is hiányzik. Ő másban profi. Azzal sincs sokkal előbbre, ha a titkárnőre bízza a feladatot, hiszen általában ő sem ezen a szakterületen jeleskedik. Egy értékes önéletrajz kiszelektálásán pedig sokat lehet veszíteni. Emellett azt nyilatkozták a válaszadók, hogy „nincs ember”, „nincs megfelelő jelölt”. Ennek egyik oka a strukturális munkanélküliség, azaz a kínálat földrajzi megoszlása nem felel meg a keresletnek. Magyarországon, ellentétben a nemzetközi tapasztalatokkal, a munkaerő földrajzi mobilitása nagyon alacsony. A helyzetet tovább nehezíti, hogy egyes szakmák mára valóban hiányszakmává váltak. A legjobb embereket nehéz csupán hirdetés útján elérni. A magas kvalitású emberek nem állnak sorba munkáért, őket munkaadóként is meg kell győznünk, hogy mellettünk tegyék le a voksukat. Hogy mi a fontos az ő számukra? Meglepő módon nem csak a pénz! Inkább a kihívást jelentő munka, az önállóság, a jó munkahelyi légkör és nem utolsó sorban a vezető személye.


Jellemzően hogyan keresnek új kollégát az agrárvállalkozások?

Leggyakrabban a jelenlegi alkalmazottak ajánlják a leendő munkatársakat. Ezen kívül újsághirdetést adnak fel, vagy munkaügyi kirendeltségek segítségét kérik. Ha ezek a módszerek nem válnak be, az interneten hirdetnek. Egyelőre kis százalék fordul fejvadász és munkaerő-közvetítő céghez, pedig ezzel időt, pénzt, energiát takaríthatnak meg még akkor is, ha elsőre drágának tűnik ez a fajta szolgáltatás. Ám gondoljunk csak bele a hirdetési költségekbe, az önéletrajzok válogatásába, a rengeteg interjúba, tesztelésekbe… Mennyi pénz és munkaóra, amit másra lehetne fordítani! Ha pedig mégsem válik be a kiválasztott, hozzászámolhatjuk az elválásig kifizetett munkabérét, és kezdhetjük az egész kiválasztási folyamatot elölről.


Milyen szempontok alapján választják ki a leendő munkatársakat az agrárium szereplői?

Felmérésünk szerint a legfontosabb szempontok: az előző munkahelyek minősége, az iskolai végzettség és az érdeklődési kör (lásd 1. sz. grafikon). Az olyan objektív szempont, mint például a szakmai tapasztalat, háttérbe szorult a válaszadók körében.

 

Ez arra enged következtetni, hogy nagyrészt szubjektív szempontok alapján történik az új munkatárs kiválasztása, ami számos veszélyt rejt magában és növeli annak az esélyét, hogy az új munkatárs nem fog beválni. A 2003. évi CXXV. törvény 8.§-a alapján a munkát keresők között nem lehet hátrányos megkülönböztetést tenni nemük, koruk, családi vagy fogyatékos állapotuk, nemzetiségük, fajuk, származásuk, vallásuk, politikai meggyőződésük, munkavállalói érdekképviselethez való tartozásuk vagy ezzel összefüggő tevékenységük, továbbá minden egyéb, a foglalkoztatással össze nem függő körülmény miatt. Ezt azért tartom fontosnak megemlíteni, mert munkaadóként kellemetlen helyzetbe kerülhetünk jó szándékunk ellenére is. Érdemes tehát ügyelni arra is, hogy a törvényi előírásokat maradéktalanul betartsuk.


Hogyan mérik fel a vállalkozások a jelöltek alkalmasságát?

A vállalkozások túlnyomó része kötetlen interjút alkalmaz és csak kis arányban használja ki a strukturált interjú előnyeit. Ennek az a veszélye, hogy szubjektív szempontok alapján fog döntés születni, megérzésre, szimpátiára alapozva. Ez a mai világban nem elég, hiszen a lényeg nem az, hogy „egy jót beszélgessünk”, mivel így nagy a kockázata a rossz döntésnek. A korábbi, 2009-es kutatásunkban szintén a kötetlen interjú a leggyakoribb módszer, itt azonban megjelenik még a referencia bekérése is. Kis arányban ugyan, de a vállalkozások alkalmaznak strukturált interjút is. Tehát itt sem mutat számottevő különbséget az agrárium. A strukturált interjú nagy előnye az, hogy azonos kérdéseket teszünk fel minden jelöltnek, ami alapján objektíven tudjuk őket összehasonlítani.


Mely emberi jellemzőket tartják a legfontosabbnak a válaszadók?

A jó munkaerő legfontosabb ismérve a megbízhatóság. Második helyen áll az önálló munkavégzés képessége, harmadik helyen a precizitás. Ezeket követi a kiváló problémamegoldó készség, valamint a gyorsaság (2. sz. grafikon).

 

Bár az önéletrajzok legnépszerűbb eleme a kiváló kommunikációs készség, ez a tulajdonság az utolsó helyet kapta a fontossági listán.


Milyen eszközöket javasolnál a megfelelő ember kiválasztására?

A megfelelő ember megtalálása pozíciótól függően más és más stratégiát követel. Jelenleg nem létezik olyan módszer, amellyel 100%-os biztonsággal előre tudnánk jelezni egy jelölt beválását. Nem áll rendelkezésre csodaszer, azonban vannak olyan eszközök, melyek kombinálásával növelni tudjuk a kiválasztás biztonságát. Ilyen például a strukturált interjú, a szakmai teszt vagy a szakmai interjú. Használhatunk egyszerűbb személyiségtesztet is, és mindig kérjünk referenciát (már a jelölt reakciójából is sok minden kiderülhet)! A megadott telefonszámon pedig kérdezzük meg a korábbi felettest, milyen tapasztalatai voltak jelöltünkkel. Általában őszinte választ kapunk, hiszen egy volt munkaadónak nem érdeke becsapni bennünket. Mindenképp csináljunk többkörös interjút, vegyen részt rajta a leendő közvetlen felettes is, hisz neki kell majd együtt dolgozni az új munkatárssal. Ha ezeket az eszközöket alkalmazzuk egy felvétel folyamán, nagyban megnöveljük az esélyünket arra, hogy jól választunk. Az utána következő kihívásról sem szabad megfeledkezni: Hogyan illesszük be a szervezetbe az új kollégát ahhoz, hogy képességeit a legnagyobb hatékonysággal tudja kamatoztatni és hosszú ideig megbízható munkatársunk legyen? Ezt a lépést sokan elfelejtik, pedig a megfelelő ember kiválasztása csak az első lépés. Ha nem fordítunk kellő figyelmet az új kolléga beillesztésére és betanítására és magára hagyjuk a számára idegen környezetben, akkor sokkal nagyobb a kockázata annak, hogy a képességei alatt fog teljesíteni vagy még a próbaidő lejárta alatt kilép.


Hasonló témában készítettetek már egy kutatást 2009-ben is, amely a gazdaság valamennyi szegmensére kiterjedt. Az agrárvállalkozásokat vizsgálva találtatok-e számottevő különbséget az eredményekben?

Nagyon érdekes az összehasonlítás, mert csak az agráriumot vizsgálva nem jelenik meg számottevő különbség. A válaszadók ugyanazokat a jellemzőket emelik ki a legfontosabbnak, és ugyanazokat a technikákat alkalmazzák a kiválasztás során is. Ennek egyik oka talán az, hogy a most vizsgált vállalkozások mérete megegyezett a korábbi kutatásban résztvevőkkel.

Köszönjük az interjút.


A kutatásról

Források:
• „Hogyan találja meg?” Felmérés az agrárpiac munkaerő felvételi szokásairól, Agrotrend Hungary Kft, 2011
•  „Megfelelő embert a megfelelő helyre” A kis-és középvállalkozások növekedésének kulcsa az alkalmas munkaerő, Panácz Eszter, 2009

Az Agrotrend Hungary Kft. 2011-ben online módon kitölthető kérdőíves módszerrel végzett felmérést az agrárium munkaerő felvételi szokásairól. 40 cég válaszolta meg a kérdéseket. Kizárólag az agrárium területén tevékenykedő cégeket kérdeztek meg, hiszen ők jelentik a fő célcsoportot, számukra nyújtanak munkaerő felvétel területén különféle szolgáltatásokat. A kitöltők 66%-a felsővezető és/vagy cégtulajdonos volt. Vállalati méret szerint 58%-uk 10 fő alatti létszámmal rendelkezik, 25%-uk 10-50 fő közöttivel, és 5%-uk 50 fő felettivel. Túlnyomó többségben szántóföldi növénytermesztéssel foglalkozó cégek válaszoltak, de kertészettel, állattenyésztéssel, alapanyag- és terménykereskedelemmel, feldolgozással, alapanyagok gyártásával és szállítmányozással foglalkozó cég is szerepelt a kitöltők között. A teljes dokumentum itt található: http://www.agrotrend.hu/agrotrend/hogyan-talalja-meg

A kutatással kapcsolatban az alábbi elérhetőségen érdeklődhet: hr@agrarallasok.hu  
 

Szólj hozzá!

Címkék: mezőgazdaság piackutatás kkv agrárium generációváltás

A bejegyzés trackback címe:

https://agrostratega.blog.hu/api/trackback/id/tr524170378

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.