RÓLUNK

Professzionális stratégiai tanácsadás a hazai agráriumban működő vállalkozások számára a marketing, a kommunikáció, a PR és a piackutatás területén.

Hírlevél regisztráció

PORTFOLIO BLOGGER

Támogatás

Az AgroStratéga elkötelezett az innováció és a társadalmi szerepvállalás iránt, ezért lett Az Év Agrárembere díj Agrárkutatás kategóriájának támogatója 2016-ban, a Kertészet kategória támogatója pedig 2017-ben.

HÍRBOX

 

Ismét HÍResek lehetünk - pályázati felhívás

2010.09.17. 10:48 :: Varanka Mariann

Visszatérünk múlt év végén megjelent írásunkhoz, mert a nagy érdeklődésre való tekintettel 2010. október 31-ig újra lehet pályázni a HÍR-védjegy használatára. A Hagyományok-Ízek-Régiók programba való bekerülés a magyar mezőgazdasági termékek és élelmiszerek uniós elismertetésének előszobája és forrása.

A különböző védjegyek bevezetése segít a nemzeti-kulturális élelmiszerkincs megvédésében, növeli az előállítók termékeinek értékét, piaci versenyképességét, garanciát jelent a fogyasztók számára, valamint pozitív hatást gyakorol a falusi turizmusra és a vidéki foglalkoztatottságra, így segítve elő a fenntartható helyi boldogulást.

A Hagyományok-Ízek-Régiók (HÍR) program az Európa Vidékei Program hazai adaptációja, amely a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) kezdeményezésével indult el 1998-ban. A magyar gasztronómiai örökség jó híre eredményezte azt, hogy az európai program kibővítésébe elsőként Magyarország kapcsolódhatott be. Az Európai Unióban az agrárium az egyetlen olyan terület, ahol létezik ilyen közösségi szintű oltalmi, illetve elismerési rendszer. A program beindításához a francia kormány jelentős támogatást nyújtott, a továbbiakban PHARE pályázati forrásból, illetve az Agrármarketing Centrum (AMC) pénzügyi keretéből valósult meg, melyet az Európai Integrációs Főosztály integrációs keretéből nyújtott támogatások egészítettek ki. A program eredményeként létrejött Magyarország hagyományos és tájjellegű mezőgazdasági termékeinek és élelmiszereinek gyűjteménye abból a célból, hogy e speciális termékek gazdasági hasznosítása lehetővé váljon. Ez a gyűjtemény írta le először azokat a hazai pálinkákat is, amelyek már csatlakozásunk óta közösségi oltalmat élveznek az Európai Unióban.

A program eredményeként 300, a magyar gasztronómiai kultúra részét képező hagyományos és tájjellegű élelmiszer szakmai-történeti leírása készült el, régiónként és azon belül ágazati bontásban. 2009 őszén vette kezdetét a HÍR gyűjtemény aktualizálását, illetve bővítését célzó hasznosítási program, amelynek működtetője az FVM megbízásából az AMC. Ennek eredményeképpen idén augusztus 28-án ünnepélyes keretek között adták át a gyűjteménybe újonnan bekerült 47 termékért járó díjakat.

 

 

Pályázati felhívás

A pályázat célja a HÍR védjegy használati jogának elnyerésével a hagyományos és tájjellegű mezőgazdasági termékeink és élelmiszereink ismertségének növelése, az ilyen termékeket gyártók piaci lehetőségeinek bővítése, valamint a Hagyományok-Ízek-Régiók gyűjtemény hasznosításának és bővítési lehetőségének megteremtése.
 
A pályázat beadására olyan egyéni termelők, vagy csoportosulások (pl. közösségek, civil szervezetek, szakmai érdekképviseletek) jogosultak, amelyek a HÍR gyűjteményben szereplő vagy a HÍR gyűjtemény követelményrendszerének megfelelő hagyományos és tájjellegű mezőgazdasági terméket vagy élelmiszert állítanak elő.
 
Elvárások:
1. dokumentált történelmi múlt, legalább kétgenerációs (50 éves) ismertség
2. hagyományos előállítási mód
3. adott tájegységhez (település, régió stb.) kötődés
4. előállításának legalább egy eleme helyi, speciális tudáson alapul
5. ismertség (legalább az előállítási körzetben)
6. az előállítás és forgalmazás megléte

A pályázatokat szakmai Bíráló Bizottság vizsgálja meg és bírálja el, összevetve azokat a HÍR gyűjteményben szereplő termékleírásokkal, illetve a HÍR gyűjtemény követelmény-rendszerével. Egyes termékekből a Bíráló Bizottság előzetesen mintát kérhet be.

Az eredményes pályázó a pályázati felhívásnak megfelelő termék(ek) esetében jogosulttá válik a HÍR védjegynek az általa előállított terméken, annak csomagolásán, illetve a kapcsolódó reklámanyagokon való feltüntetésére, valamint az AMC közösségi marketing programjában szerveződő HÍR kiállítások/rendezvények/értékesítés ösztönző akcióin termékeinek bemutatására, bizonyos esetekben árusítására.
 
A nagy érdeklődésre való tekintettel újra lehet pályázni a HÍR-védjegy használatára. Az új pályázatok benyújtásának meghosszabbított határideje: 2010. október 31.
 
A pályázatok benyújtásának helye: Agrármarketing Centrum 1325 Budapest, Pf. 340. Bővebb információk a pályázatról: http://www.amc.hu/content/palyazati-felhivas-hagyomanyok-izek-regiok-hir-vedjegy-hasznalati-joganak-elnyeresere-modosi


Uniós és nemzeti oltalom alatt álló termékeink

Mint azt már a bevezetőben is említettük, a HÍR gyűjtemény kiváló alapokat teremtett és továbbra is forrásul szolgál a magyar mezőgazdasági termékek és élelmiszerek uniós elismertetéséhez. Nézzük, hogy áll most a helyzet az oltalom alatt álló termékeink tekintetében!

Európai uniós oltalom alatt álló mezőgazdasági termék és élelmiszer földrajzi árujelzők:

  • Szegedi téliszalámi vagy Szegedi szalámi 
  • Budapesti téliszalámi 
  • Hajdúsági torma 
  • Makói vöröshagyma vagy Makói hagyma 
  • Csabai kolbász vagy Csabai vastagkolbász 
  • Gyulai kolbász vagy Gyulai pároskolbász
     

Átmeneti nemzeti oltalom alatt álló mezőgazdasági termék és élelmiszer földrajzi árujelzők (az uniós elismerés az Európai Bizottság előtt folyamatban van):

  • Alföldi kamillavirágzat 
  • Gönci kajszibarack 
  • Kalocsai fűszerpaprika-őrlemény 
  • Szegedi fűszerpaprika-őrlemény vagy Szegedi paprika 
  • Szőregi rózsatő 
  • Magyar szürkemarha hús

 

Európai uniós oltalom alatt álló szeszes ital földrajzi árujelzők:

  • Békési szilvapálinka 
  • Gönc(z)i barackpálinka 
  • Kecskeméti barackpálinka 
  • Szabolcsi almapálinka 
  • Szatmári szilvapálinka 
  • valamint önmagában a „pálinka” és a „törkölypálinka” megnevezés

 

Nemzeti oltalom alatt álló szeszes ital földrajzi árujelzők:

  • Újfehértói meggypálinka 
  • Göcseji körtepálinka 
  • Pannonhalmi törkölypálinka

 

Nemzeti szinten jóváhagyott (2010), az uniós elismerésre váró hagyományos különleges termék: Tepertős pogácsa

Nemzeti oltalom alatt álló Garantáltan Hagyományos és Különleges Termék (2004): Hagyományos szódavíz vagy szikvíz

A listákon szereplő, uniós oltalom alatt álló termékek száma ugyan még nem éri el az EU-ban e tekintetben vezető országokhoz tartozó védett termékek számát (pl. Olaszországhoz 188, Franciaországhoz 167, a harmadik helyen álló Spanyolországhoz pedig 125 közösségi oltalmat élvező termék tartozik), de a tendencia biztató. Máris megelőzzük e tekintetben Svédországot, Finnországot, Dániát, Szlovéniát és Ciprust.

Minden nagy utazás egy kis lépéssel kezdődik” – a mondás igaz nemzeti-kulturális élelmiszerkincsünk megvédésére is. Jelen esetben az első lépés a HÍR gyűjteménybe való bekerülés, amelyet a most megnyílt pályázat is elősegít. A magunk részéről arra bíztatunk minden érintettet, hogy ragadja meg ezt a remek lehetőséget, amely által nem csak a pályázó, hanem a helyi közösség és az ország is gazdagabb lesz.

Források: www.fvm.hu, www.amc.hu 
 

1 komment

Címkék: marketing kommunikáció pályázat stratégia mezőgazdaság kereskedelem márka védjegy helyzetelemzés agrárium élelmiszer gazdaság

A bejegyzés trackback címe:

https://agrostratega.blog.hu/api/trackback/id/tr852302721

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sompalinka · http://sompalinka.blog.hu/ 2010.09.17. 13:13:46

Érthető, világos a törekvés, ez kell, valóban nemzeti kincsekről beszélhetünk, ez az idézetből is egyértelmű:

"A különböző védjegyek bevezetése segít a nemzeti-kulturális élelmiszerkincs megvédésében, növeli az előállítók termékeinek értékét, piaci versenyképességét, garanciát jelent a fogyasztók számára,..."

De, én azt nem érzékelem, hogy a védjegy használatára jogosult termék minősítését milyen módszer szerint, ki végzi, annak folyamatos kontrollját ki követi?

Azt gondolnám, hogy a védjegynek olyan terméket kell "oltalmazni", amely kiváló minőségű, egyedi, szakmai értelemben korrekt, stb. Tehát a rendszerelvű folyamatát nem látom a minősítés folyamatának, a feltételek hiányát, mert abban is bizonyos vagyok, hogy a védjegy nem "védhet" hibás, gyenge minőségű terméket, ilyen módon a védelem nem degradálható!

Most speciálisan a pálinka ágazatra is gondolok, ahonnan több millió liter kerül kereskedelmi forgalomba évente, és amelynek jelentős része ma sem éri el az elvárható minőségi szintet, bár a folyamatos fejlődés vitathatatlan.

Szóval, a kérdés továbbra is kérdés, hogyan szavatolható a konstans minőség, ki dönt, és milyen szempontok alapján, mert az írásban említett lehetőség nem igazán tűnik biztosítéknak: "Egyes termékekből a Bíráló Bizottság előzetesen mintát kérhet be."