RÓLUNK

Professzionális stratégiai tanácsadás a hazai agráriumban működő vállalkozások számára a marketing, a kommunikáció, a PR és a piackutatás területén.

Hírlevél regisztráció

PORTFOLIO BLOGGER

Támogatás

Az AgroStratéga elkötelezett az innováció és a társadalmi szerepvállalás iránt, ezért lett Az Év Agrárembere díj Agrárkutatás kategóriájának támogatója 2016-ban, a Kertészet kategória támogatója pedig 2017-ben.

HÍRBOX

 

Honlapot, de milyet? – internetes praktikák I.

2010.02.26. 14:33 :: Varanka Mariann

Ügyfeleink gyakran keresnek meg azzal, hogy szükségük van egy weboldalra, vagy szeretnék frissíteni a már meglévő honlapot. Leginkább azért merül fel a kérdés, mert úgy érzik, ma már minden magára valamit is adó vállalkozásnak van weboldala, másrészt igyekeznek lépést tartani versenytársaikkal ezen a területen is. A szállítók és vevők szintén egyre többször kérik tőlük a cég honlapjának elérhetőségét, mert szeretnének utánanézni a vállalkozással kapcsolatos adatoknak, a kínált termékeknek vagy szolgáltatásoknak, valamint az aktuális ajánlatnak. A kezdeti lépések megtételét szeretnénk segíteni a tapasztalatainkból származó néhány jó tanáccsal.

A vállalkozás honlapjával kapcsolatos első kérdés általában a következő szokott lenni: „Ki fogja megcsinálni?

Nézzük hát sorjában, hogyan juthatunk el a kívánt célhoz! Jellemzően a következő részfeladatok elvégzésére szükséges kivitelezőt találni:

• grafikai megvalósítás,
• programozási feladatok,
• rendszerfelügyelet és működtetés,
• keresőoptimalizálás.

Az egyes részfeladatok más-más szakmai tudást igényelnek: egy jó grafikus általában nem tud jól programozni vagy például felhasználóbarát struktúrát összeállítani; egy jó programozó általában nem ért sem az arculattervezéshez, sem a szövegíráshoz. Egy programozónak ugyan vannak ismeretei arról, hogyan lehet, és hogyan szokták ezt vagy azt a funkciót (pl. a regisztrációs űrlap vagy a letölthető anyagok programozását) megoldani, viszont a legritkább esetben tud egy átlagos látogató fejével gondolkodni. Számára –, ellentétben az oldalt látogatókkal – nincs túl nagy jelentősége annak, hogy egy adott menügomb pontosan hol található, hiszen ő pillanatok alatt megtalál mindent, bárhol is legyen.

A szolgáltatók általában teljes körű megoldást szoktak kínálni, ám ezzel kapcsolatban tanácsos az óvatosság. Tapasztalataink alapján elmondhatjuk: ahol a grafikus programoz, vagy ahol a programozó tervezi a megjelenést és írja a szöveget is, ott a végeredmény minősége és használhatósága erősen kétségessé válik. (Tisztelet a ritka kivételnek. Szerencsére ilyennel is találkoztunk már.)

A kulcsszereplő maga a megbízó, aki átadja a készen kidolgozott koncepciót és a követendő irányelveket, a weboldalon feltüntetendő kész szövegeket, a kiválasztott képeket, és ő ügyel a megvalósítás összehangolására. A keresőoptimalizálás is egy önálló terület, azonban erre a feladatra nem feltétlenül kell külön szakembert alkalmazni. A szükséges alapokat nem nehéz elsajátítani (ehhez a későbbiekben még fogunk hasznos tanácsokat adni). Keresőoptimalizálás nélkül ma egy weboldal elvész az információk tengerében, mivel a keresőrobotok nehezen vagy egyáltalán nem találják meg a honlapon elhelyezett információkat. Így azok a látogatókhoz sem jutnak el. Minél magasabb egy oldal látogatottsága, annál értékesebb maga az oldal és annál jobban hasznosítható, mint kommunikációs csatorna. A potenciális hirdetők vagy üzleti partnerek számára például a magas látogatottsági mutatók bemutatása ma már alapvető elvárás, különben az oldal semmilyen értéket nem képvisel számukra. Természetesen akkor sem nélkülözhetjük a keresőoptimalizálást, ha a saját termék- vagy szolgáltatásportfoliónk bemutatása a cél.

A weboldal létrehozása azonban csak az első lépés, a kész honlapot folyamatosan karban is kell tartani, tartalmát folyamatosan frissíteni szükséges. Mivel a tartalom gazdája mindig az oldal tulajdonosa, időben gondolnia kell arra, hogy ez egy rendszeres feladat lesz, amire ki kell jelölnie egy felelőst. Rendszeresen frissített weboldalnál (napi, heti, havi frissítések) célszerű eleve olyan megoldást kidolgozni, ahol a tartalomért felelős személy saját maga is tud új anyagokat elhelyezni és szerkeszteni az oldalon, mindenféle bonyolult programozási ismeret elsajátítása nélkül. Így nem kell senkire (pl. az informatikusra) várnia, illetve nincs időhöz és helyhez kötve.

A kivitelezés elkezdéséhez azonban mindenekelőtt szükség van a létrehozandó vagy átszerkesztendő weboldal koncepciójára, valamint a megjelenés, az arculat megtervezését segítő kreatív útmutatóra. A weboldal koncepciója szerves része a vállalkozás stratégiájának és kommunikációjának, így ezt az oldal tulajdonosának kell kidolgoznia és felügyelnie. Természetesen kérhet szakértőtől támogatást, aki a vállalkozás stratégiájának összeállításában vagy újratervezésében segít.  A koncepció kidolgozását soha ne bízza a honlapot kivitelezőkre! Gondoljon csak bele: ha Ön például egy új raktárépületet szeretne megépíttetni, akkor sem a kőművesre bízza a tervezést, a műszaki rajzok elkészítését, a költségvetés összeállítását. Ugye, így van?

Az elképzelés és az útmutató kidolgozása során először is tisztázni kell a weboldal célját és a vállalkozás tevékenységében elfoglalt helyét, szerepét. Tudnunk kell, kikhez szeretnénk szólni, nekik mik az igényeik, milyen információkat keresnek, mire van szükségük. Mivel egy weboldal összeállítása általában nem kevés munkával és költséggel jár, célszerű a létrehozandó honlapot úgy kialakítani, hogy ne csak a jelen, hanem a jövő igényeinek is megfeleljen. Máskülönben mire készen lesz, már el is avult.

Meglévő weboldalunk frissítésékor tanácsos végiggondolnunk, milyen változások zajlottak le a vállalkozás életében a honlap létrehozása óta. Nem csak azt érdemes összegyűjteni, hogy hogyan bővültek a szolgáltatások, esetleg új munkatársak csatlakoztak vagy más telephelyre költözött a cégünk. Fontos kérdés lehet az is, hogy az eltelt időszakban specializálódtunk egy területre vagy vállalkozásunk súlya növekedett (például az adott régióban vagy szakterületen a piacvezetők közé kerültünk). Ilyen esetben ugyanis már az is szükségessé válik, hogy az ügyfeleink, partnereink fejében átírjuk a korábban rólunk kialakított képet. Újra kell fogalmaznunk magunkat, azaz más szóval újrapozícionáljuk a vállalkozást.

Tapasztalataink szerint a helyes koncepció kidolgozása, az azt megalapozó helyzetelemzés elkészítése, valamint a hasznosan működő, a vállalkozás tevékenységét támogató weboldal létrehozása akár több hónapos munkát is igényelhet. Persze, az időtartam nagyon sok tényezőtől függ. Elsősorban attól, hogy az egész projektet összehangoló projektgazda (erre a funkcióra mindenképpen szükség lesz), illetve a fejlesztésben résztvevő csoporttagok milyen tudást, hozzáállást és kapacitást tudnak a projekt megvalósításába bevonni.

Szinte hallom, ahogyan most Ön azt kérdezi: „Kell egy weboldallal ennyit vacakolni? Legyünk csak fent az interneten, mutassuk be a cégünket, tegyük hozzá, hogy hol talál meg minket az, aki vásárolni szeretne, és készen is vagyunk.”

Nos, aki erre gondol, az nem gondolkodik másban, mint egy egyszerű, internetes névjegyben. A hagyományos névjeggyel összehasonlítva ráadásul egy elég drága megoldásról van szó, hiszen ez esetben Ön soha nem várhat többet a honlapjától, mint amit egy névjegytől elvár.

Kérdezze meg önmagától: „Hány üzletet hozott össze eddig egy némán átnyújtott névjegy?

Az üzletkötés lehetőségét az alapozta meg, amit Ön a névjegyének átadása előtt mondott vagy tett. A névjegy csak abban segít, hogy a megkezdett kapcsolatot folytatni lehessen azáltal, hogy információt nyújt a másik fél elérhetőségeiről.

Ha többre kíváncsi arról, hogyan használhatja hasznosan az internetet vállalkozása eredményességének támogatása érdekében, tartson velünk az „Internetes praktikák” című sorozatunk további részeiben is. Legközelebb a domain (domain = webcím, a honlap egyedi azonosítója) nevének kiválasztási trükkjeiről fogunk írni. 
 

Szólj hozzá!

Címkék: marketing internet kommunikáció stratégia

A bejegyzés trackback címe:

https://agrostratega.blog.hu/api/trackback/id/tr651791443

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.