RÓLUNK

Professzionális stratégiai tanácsadás a hazai agráriumban működő vállalkozások számára a marketing, a kommunikáció, a PR és a piackutatás területén.

Hírlevél regisztráció

PORTFOLIO BLOGGER

Támogatás

Az AgroStratéga elkötelezett az innováció és a társadalmi szerepvállalás iránt, ezért lett Az Év Agrárembere díj Agrárkutatás kategóriájának támogatója 2016-ban, a Kertészet kategória támogatója pedig 2017-ben.

HÍRBOX

 

Egy növényvédőszer-gyártó vállalat társadalmi felelősségvállalása – Syngenta Növényvédelmi Kft.

2009.12.01. 08:55 :: Pólya Árpád

Cikksorozatunk előző részeihez hasonlóan most is egy a mezőgazdasági ágazattal üzleti kapcsolatban lévő vállalat rendhagyó bemutatására vállalkozunk. Nemrég a Syngenta Növényvédelmi Kft. központjában jártunk, ahol a cég fenntarthatósággal kapcsolatos viszonyáról és társadalmi felelősségvállalásáról tájékozódtunk.

A világ vezető agrárcégének hazai leányvállalatánál Csonka Viktória kommunikációs vezetővel találkoztunk. Beszélgető partnerünk ismerősként üdvözölt minket, mivel a CSR Piac 2009 kiállításon korábban már találkoztunk (a szakmai rendezvényről írott beszámolónk itt olvasható).

 

A Syngenta a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel közösen vett részt a CSR Piac 2009 rendezvényen, ahol egy vállalati - civil közös kezdeményezést mutattak be. A cég a kiállítás egyetlen olyan résztvevője volt, amely közvetlenül kapcsolódik a hazai agráriumhoz. Hallhatunk erről bővebben?

A Syngenta a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel közösen indított Élelmiszer Adománylavina programját mutatta be, melynek segítségével 2008-ban mintegy 25 millió forint értékű élelmiszeradomány juthatott el Magyarországi rászorulók javára. – kezdi a program bemutatását Csonka Viktória.


Honnan jött az ötlet és hogyan történik a megvalósítás a gyakorlatban?

Régóta kerestük egy olyan támogatási program lehetőségét, amely megfelel a cég missziójának, az élelmezés támogatásának. A kezdeményezés célja egy hosszú távú, több vállalatot összefogó program elindítása volt, amely a későbbiek során folyamatosan új partnerekkel és elemekkel bővíthető. A program lényege, hogy összefogva a termelés és feldolgozás egyes fázisaiban tevékenykedőket, mindenkitől a szakértelme legjavát és segítő szándékát összegyűjtve élelmiszerekkel látja el a szükséget szenvedőket. Így minden résztvevőnek csak azzal kell foglalkoznia, amihez igazán ért, csak azt kell felajánlania, amit egyébként is termel. Az Adománylavina lényege, hogy ha sorban mindenki elvégzi a maga feladatát, a kezdeti adomány értéke egyre csak nő. Ha adunk egy forintot és ahhoz hozzá jön még egy, akkor az hatékonyabb, mert a támogatás összege tovább növekszik. Így lesz a kezdeti adomány egyre nagyobb és nagyobb, ahogy a kicsi magból az asztalunkra kerülő élelem elkészül. A Syngenta kezdeti felajánlása az Élelmiszerlavinának 10 millió forint volt, és abból lett 25 millió forint azáltal, hogy hozzá kapcsolódtak további támogató partnerek. A program az Élelmiszerbank bevonásával működik, rajtuk keresztül érjük el a civil szervezeteket. A Syngenta a növényvédő szereket adja az Élelmiszerbanknak, amit a szervezet becserél a mezőgazdasági termelő partnerekkel terményre, majd a terményt a már megnövekedett értéken becseréli élelmiszerre a feldolgozókkal. A programban résztvevő cégek tehát nemcsak feldolgozták az adományt, hanem saját adományukkal maguk is hozzájárultak a lavina növekedéséhez. Az Adománylavinában összegyűlt élelmiszerek (pl. tészta, müzli szelet, gabonapehely) szétosztására az Élelmiszerbank pályázatot írt ki olyan civil szervezek számára, amelyek hátrányos helyzetű gyerekeknek szerveztek gyermeknapi rendezvényeket. Tavaly ez nagyon jól sikerült és az idén még jobban működik. Ebben az évben a Syngenta Seeds Kft. is csatlakozott az akcióhoz, napraforgó vetőmag adománnyal. A lánc így meghosszabbodott még egy láncszemmel, hiszen ők adták a vetőmagot, mi a növényvédő szert, és így tovább. Az idei Élelmiszerlavina során már egy olyan csomagot sikerült összeállítani, ami a gabonakészítmények mellett tartalmaz mosott burgonyát, zöldségkonzerveket és étolajat is. A programhoz olyan cégek csatlakoztak támogatóként, mint az Almatárs Szövetkezet, Borbás-Ker Kft., Bölcskei Imre, Cerbona Zrt., Fülep Imre, Gyermelyi Zrt., Haladás Mg. Zrt. Kecskeméti Konzervgyár Zrt., NT Kft., Rauch Hungária Kft., Róna Szövetkezet, Simon Kft.

 

Az elmondottakból és az e területen kifejtett erőfeszítéseikből világosan látszik a helyi közösségekkel kapcsolatos elkötelezettségük. Hogyan viszonyulnak a fenntarthatóság, főként a fenntartható mezőgazdasági termelés kérdéséhez?

A Syngenta felelősségvállalási programjai Magyarországon is három kiemelt területen működnek. Ezek a fenntartható mezőgazdaság támogatása, a termékfelelősség és a biztonságos termékhasználat terjesztése, valamint a példa értékű gondoskodás munkatársainkról. – folytatja Pecze Rozália fejlesztési igazgató. A mezőgazdaságra nagy feladat vár, hogy növelje a termelést a fokozódó élelmiszer igény és a mezőgazdasági eredetű energia-alapanyag igény miatt. Ez a termelés intenzitásának további növekedését vonja maga után. A mezőgazdasági termelést azonban úgy kell végezni, hogy közben a természet és a környezet értékeit fenntartsuk, sőt lehetőleg a környezeti sokféleség fejlődésének is teret adjunk. Ennek megfelelően a fenntarthatóság fogalma a következő összetett mondattal írható le: Intenzív mezőgazdálkodás, ami egészséges és megfizethető élelmiszert, továbbá bioenergiát és alapanyagokat állít elő úgy, hogy tekintettel van a környezetre és a természeti erőforrások (víz, talaj) védelmére, egyúttal jövedelmet nyújt a vidéken gazdálkodóknak és társadalmi kontroll alatt zajlik.

Pecze Rozália fejlesztési igazgató

 

Hogyan közelítik meg ezt a soktényezős összefüggést a gyakorlatban?  

A Syngenta olyan környezetvédelmi programokba fogott, amelyek keresik a lehetőségeket, hogy a mezőgazdálkodás során a természeti erőforrások, mint a talaj, a víz vagy a természetes növénytársulások és vadon élő állatok fennmaradjanak. Ilyen programjaink a SOWAP, a MARGINS és a Beporzó Projekt, melyek hazai költségvetése több tízmillió forint. A programokat arra is használjuk, hogy a közép-kelet-európai térségben példát mutassunk és a gazdálkodók kezébe új művelési technológiát adjunk. A SOWAP (Soil and Water Management Project), azaz Talaj- és Vízvédelmi Program a Syngenta támogatásával indított környezetvédelmi programok egyike Magyarországon. A 2003-2006 között megvalósult program célja a talajpusztulást megakadályozó mezőgazdálkodás lehetőségeinek feltárása, és az eróziómegelőző programok hatásának vizsgálata a biológiai sokféleségre, valamint a mezőgazdasági termelés gazdaságosságára. Az idei évben indult MARGINS (Managing Runoff Generation into Surface Water), azaz a Felszíni Vizek Tisztaságának Védelme projekt a talajerózió következtében lemosódó növényvédő szerek szabályozásával foglalkozik. Az említett két program az MTA Földrajztudományi Kutató Intézete vezetésével fut. Szintén 2009-ben indult az Operation Pollinator, azaz Beporzó Projekt vagy másik nevén a Zümmögő Mezők Program. Ez a mezőgazdasági területek mellett kialakított, a beporzó rovarok számára nektárt és pollenforrást, valamint életteret biztosító szegélyterületek kialakítását jelenti. Célja a mezőgazdasági területek biológiai sokszínűségének növelése, melynek kísérleti munkáit a gödöllői Szent István Egyetem végzi.

 

Ezek szerint a természeti környezet védelmét valóban kiemelten kezeli a cég. Folytatnak más, hasonló tevékenységet is az említetteken kívül, ami a környezet védelmével kapcsolatos?

Hogyne, szeretnénk aktívan tenni a környezetért. Célunk, hogy a környezettudatosságot elmélyítsük nem csak a kollégákban, hanem azok családtagjaiban is. Sőt, a társadalom szélesebb köre felé is szeretnénk megmutatni elkötelezettségünket a természet megóvása iránt, hiszen agrárszakemberként egyébként is természet közeli a mindennapi tevékenységünk. Például madárvédelmi felhívásokat és információs anyagokat terjesztünk a mezőgazdálkodók között. Évek óta együttműködünk a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesülettel. Az elmúlt három évben társadalmi munkákat szerveztünk, melyeken a Syngenta dolgozók családtagjaikkal vettek részt egy-egy családi hétvége alkalmával. Ennek során 2006-ban, a Fenékpusztai madárgyűrűző táborban felépítettünk egy madármegfigyelő házikót, a Zala folyó torkolatából tíz köbméternyi szemetet szedtünk össze, továbbá védett növények környezetét mentesítettük a betelepülő növényzettől. 2007-ben, a Bükki Nemzeti Parkban az Istállóskői barlang környezetét tisztítottuk meg a szeméttől, továbbá hetven darab madárodút szereltünk össze, majd helyeztünk ki. Kollégáink országszerte száz madárodút helyeztek ki lakóhelyükön. 2008-ban, a Hortobágyi Nemzeti Parkban felújítási munkát végeztünk a halastó madármegfigyelő helyein.

Madárodúk festése a Bükki Nemzeti Parkban

 

Kapnak valamilyen visszajelzést arról, hogy mi történt a társadalmi munka elvégzését követően?

Igen, a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesületen keresztül folyamatosan kapjuk az információkat arról, hogy például az új odúkban milyen fiókák keltek ki. A fenékpusztai megfigyelő állomással közvetlen és nagyon jó kapcsolatunk van, így mindig tudjuk, milyen madarak települtek be. Ezek nagyon jóleső visszajelzések. Utólag mindig megtudjuk, hány köbméter szemetet sikerült összegyűjteni a csónakban egyensúlyozva, összesen hányan vettek részt a programban, és mit értünk el vele. Egyrészt helyben kapunk azonnali visszajelzést is, másrészt hosszú távon is képben vagyunk a rendszeres informálásnak köszönhetően. A részvétel önkéntes, mivel hétvégi programokról van szó. A közös tevékenységek jó csapatépítő programok is egyben, de ez nem azt jelenti, hogy luxuskörülmények között vagyunk elhelyezve. Inkább egy kényelmes helyen, ahol minden adott ahhoz, hogy az ember jól érezze magát, és közel van ahhoz a területhez, amivel kezdenünk kell valamit. Napközben a programok, este pedig csapatépítés van. Bár azt hiszem, annál jobb csapatépítés nem is kell, mint amikor az emberek közösen dolgoznak egy ilyen nemes célért.

 

Beszéltünk már a hulladékgyűjtésről, de nem ejtettünk még szót a növényvédő szerek csomagolóanyagairól. Mit tesznek annak érdekében, hogy a készítmények felhasználása biztonságos legyen?

A Syngenta központjában folyó fejlesztői munka eredményeként megszületett az ún. S-Pac csomagolás. Egy olyan modern csomagolóanyagot sikerült kifejleszteni, amely akár védőkesztyűben is leegyszerűsíti a termék kibontását, illetve eltűnik a szemétbe kerülő vegyszeres alumíniumfólia, amely fokozottan veszélyes a környezetre. A kupak recés, könnyen megfogható és elcsavarható, a kanna a nagy fülénél fogva jól emelhető és dönthető. A sima, merev falú flakonokból egyszerűen és biztonságosan önthető ki a vegyszer, az öblítés könnyű és hatékony. Az új csomagoláson olyan különleges megkülönböztető jegyeket (dombornyomás, vízjel) alkalmazunk, amelyek védelmet nyújtanak a hamisítók ellen, mivel azonosíthatóvá tudják tenni az eredeti terméket. Nem gondoljuk, hogy ezzel a hamisítást teljesen meg tudnánk akadályozni, de legalább jelentősen megnehezítjük azt. Ha egyszer kinyitják a flakont, még egyszer nem lehet ugyanúgy visszazárni, mintha még nem bontotta volna ki senki. A fejlesztés eredménye tavaly került bevezetésre. Vannak még olyan termékek, amelyek a régi csomagolóanyagban kerültek forgalomba, tekintve, hogy az összes gyárban folyamatos az átállás. A termékeink nagyobb része viszont már ebben az új csomagolásban került a termelőkhöz. A kiürült, rendeltetésszerűen felhasznált szerek csomagolóanyagainak visszagyűjtése pedig a Cseber Kht.-n keresztül történik.

 

A Syngenta hagyományosan jó kapcsolatokat ápol a kisebb területen gazdálkodó termelőkkel is. Hogyan látják el őket a szerek felhasználására vonatkozó megfelelő információkkal?

Valóban, viszonylag széles termékpalettánk van azokból a szerekből, amelyeket gazdaboltokban megvásárolhatnak a kistermelők, vagy éppen háztáji célokra is fel lehet őket használni. Ennek köszönhetően az átlagosnál élénkebb a kapcsolatunk mind a kistermelőkkel, mind a kisebb növényvédő szer forgalmat bonyolító kereskedőkkel, gazdaboltokkal. Számukra külön készítünk tájékoztató anyagokat, amilyen például a Növényvédő szerek biztonságos és hatékony felhasználása című kiadványunk is.  – folytatja tovább Csonka Viktória.

Csonka Viktória kommunikációs vezető

 

A kiadványok elkészítése, az irodai munka és a mindennapok során is ügyelnek a környezetre?

Most tesszük le az ún. Zöld Projekt alapjait. A tervezés szakaszánál tartunk, így erről legközelebb jövőre tudunk majd beszélgetni. Annyit azonban elárulhatok, hogy érinteni fogja a reklámajándékainkat, a nyomtatványainkat, az irodai működésünket, azokat a szabályozásainkat, amelyek a közlekedésre, a szállításra, és a káros anyag kibocsátásra vonatkoznak. Annyi sok aspektusa van, hogy nem nagyon látjuk annak értelmét, hogy egyetlenegy apró, kiragadott területen elinduljunk. Inkább lassabban vezetjük be, hogy átfogóbb eredménye legyen. Igazából a CSR Piac 2009 kiállítás óta foglalkozom a témával behatóbban, mivel ott sok pozitív példát láttam. Azért is jók az ilyen típusú rendezvények, mert ott a gyakorlatba átültetve láthatunk egy sor előremutató, megvalósítható példát. Azt gondolom, az ma már alapvető, hogy az iroda „zöld iroda” legyen. Természetesen ennek is vannak fokozatai, de vannak olyan dolgok, amelyek egyszerűen és könnyen megvalósíthatóak, és semmi más célt nem szolgálnak, mint hogy az emberek gondolkodásmódját átalakítják. Egyszerűen neveli a munkatársakat arra, hogy ez egy másfajta gondolkodás és megágyaz mindannak, ami a későbbiekben igazán nagy eredményt tud majd hozni. Az is zöld gondolkodás, amikor a szabályozásban az szerepel, hogy az egy irányból érkező kollégáknak egy autóval kell jönniük. Nem elsősorban azért, mert a közlekedés nagyon drága és költségtakarékosan kell működni. Ez is fontos, de sokkal fontosabb, hogy akik amúgy is sokat vezetnek egyedül, időről-időre egy kicsit visszafogják magukat, és a megosztott vezetés során pihenni tudjanak kicsit. Nem utolsó sorban ez is egy lehetőség a kollégák közötti kapcsolatteremtésre, a kapcsolatok elmélyítésére.

 

Hogyan érintette Önöket a gazdasági válság, miként alkalmazkodnak a változásokhoz?

A cégnél nagyon kicsi a fluktuáció, elbocsátásokra a válság miatt sem került sor. Az új funkciók miatt nálunk inkább bővült a létszám. Ha a piaci igények indokolnának valamilyen átszervezést, módosítást, akkor az egyes emberek az egyes területeken belül elég rugalmasan tudnak váltani. Hosszú ideje az iparágban vannak, hosszú ideje dolgoznak a cégnél, tehát ők valamilyen szinten – mint ahogy egy alapvető emberi igény is, hogy időről időre valamilyen változatosság legyen az életünkben – mozgathatók, melyre többféle lehetőség van. A kollégáink ki tudnak menni külföldre, és amikor visszajönnek, hozzák a központból az összegyűjtött tapasztalatokat. Tehát inkább csak ilyen típusú mozgások vannak a szervezeten belül. Ez egy szerencsés helyzet, de nem is egy felfújt szervezettel dolgozunk. Az üzletmenetünk lényegében azért nem változott meg, mert a növényvédelem egy meghatározó területe a mezőgazdaságnak, így korábban sem lehetett a feladatokat kisebb létszámmal megoldani. Inkább azt mondjuk, új programok esetén, az új feladatokra nem veszünk fel új embert, hanem megpróbáljuk átcsoportosítani, átvállalni a feladatokat. Ami talán érdekes lehet, hogy eddig sosem volt probléma abból, ha kisgyerekkel szeretett volna valaki visszajönni és rugalmasan megvalósítani a munkát. Ez a fajta rugalmasság megvolt mind a cég, mind a munkavállalók részéről. Nyilván nem egy teljesen más területre kellett átmennie annak, aki visszajött dolgozni, hanem egy olyan területen belül mozogva kapott új feladatot, ahol hasznos tapasztalatai, ismeretei voltak, és persze hozzá is közel állt az adott terület.  

 

A munkavállalók továbbképzésére és egészségmegőrzésére van-e valamilyen programjuk?

Akiben van igény a képzésre, annak több lehetősége is van. Ez mindig a munkavállaló és a felettes vezetője közötti megállapodásnak a része. Félévente van egy értékelés, amelyen közösen felmérik a dolgozó igényeit is. Vannak olyan tréningprogramok a cégen belül, amik lehetővé teszik, hogy akár vertikálisan, akár horizontálisan tudjon az ember fejlődni. Ez teljesen attól függ, hogy mit határoznak meg célként közösen. Akin látszik, hogy nem szeretne kimozdulni abból a pozícióból, amiben dolgozik, azt nem erőltetik. A cél igazából az, hogy az emberben rejlő lehetőségeket, amik ott vannak benne, ne hagyjuk elveszni. Az új kollégák kiválasztásánál ezért az elsődleges szempont az, hogy jó csapatjátékos legyen az illető. Tehát úgy szakmailag, mint emberileg illeszkedjen ebbe a csapatba. Fontosnak tartjuk, hogy kiváló teljesítményű és képességű fiatal kollégáinkat idejében felkészítsük jövőbeli feladataikra. E mellett részt veszünk az anyacég vezetőképzési programján. Természetes, hogy a munkatársak egészségére is odafigyel a cég, ezért minden dolgozó számára biztosít egy bővebb egészségügyi szűrést kétévente. Az ellátási osztály folyamatosan lát el minket információkkal, például az egészségüggyel kapcsolatosan. Létezik egy intézkedési terv, amely magában foglalja, hogyan juthatnak a kollégák a cég által finanszírozott gyógyszerekhez, például egy esetleges járvány idején. Lehetőség van arra, hogy a családtagok is részesüljenek ezekből. Ez a fajta gondoskodás folyamatosan érződik. Minden egyes alkalmazottnak jár balesetbiztosítás, attól függően, hogy hol dolgozik, illetve, hogy milyen kockázatoknak van kitéve. Azok az ergonomikus székek vagy labdák, amik elérhetőek jelen pillanatban, rendelkezésre állnak, hogy a hátfájást, derékfájást megelőzzék. Minden eszközt megkapunk, ami az autóban kényelmesebbé és biztonságosabbá teszi a vezetést. Alapfelszereltség minden autóban a kihangosító, és kötelező is a használata. Mindenkinek a személyes céljai közt szerepel a saját hibából eredő balesetek számának csökkentése, és ez szempont az értékelésnél is. Ezen nem csak az illető értékelése, hanem bizony a jövedelmének egy része is múlik. A bónusz egy része tehát függ attól, hogy valaki balesetmentesen vezetett-e.  Kétévente ezért van egy általános gépjármű vezetési képzés is, amelyen minden munkavállaló részt vesz.  A balesetek értékelése és a tanulságok megosztása a többi dolgozóval rendszeresen előtérben tartja a körültekintő és felelős autóvezetés kérdését. Talán ennek is köszönhető, hogy munkatársaink körében a közlekedési balesetek száma - a létszám növekedésének ellenére - az elmúlt nyolc év alatt a felére csökkent. Tudjuk, hogy üzleti céljaink eléréséhez egyes időszakokban dolgozóink jelentős mennyiségű többletmunkát végeznek, illetve az átlagosnál nagyobb intenzitással dolgoznak. A stressz megelőzését is szolgálta ezért egy olyan projekt, ami a hatékonyabb munkavégzésre is kiterjedt. Így meghatároztuk a feszített időszakokat és szervezeti fejlesztéssel csökkenteni tudtuk a dolgozókra háruló nyomást.

 

A rendszeres utazások, főként a külföldi utak helyettesíthetők-e valamilyen alternatív kommunikációs módszerrel? Nem veszélyezteti-e ez a személyes kapcsolatokat?

Az utazások száma csökkent, helyette főként az ún. webmeeting telefonkonferencia a jellemző. Erre akár otthonról is van lehetőség, mivel mindeninek van távoli elérése, azaz otthonról is tud csatlakozni a rendszerhez. A technológia teljesen kiforrott, gyakorlatilag problémamentesek a megbeszélések, ugyanakkor a kiutazás, hazautazás költségét és fáradságát megspórolhatjuk. A közösség építését, a személyes kapcsolatok elmélyítését a korábban elmondott társadalmi munkák alkalmával és természetesen az erre a célra szolgáló csapatépítő tréningeinken tudjuk megtenni. Ezeket általában a csoportos munka és némi játék vagy sporttevékenység jellemzi.  Itt van lehetőséget arra is, hogy az egyes részlegek egymás munkáját jobban megismerjék, megértsék, és közösen tegyünk javaslatot a vezetőségnek új céljaink elérésére, munkavégzésünk hatékonyabbá tételére.

A hallottak alapján úgy tűnik, hogy a Syngenta Növényvédelmi Kft. nem véletlenül nyerte el már több alkalommal is a globális humán erőforrás tanácsadással és kiszervezéssel foglalkozó Hewitt Associates által elvégzett Legjobb Munkahely Felmérés díjait. A továbbiakban is hasonló sikereket kívánunk, Önöknek és munkatársaiknak egyaránt. Köszönjük a beszélgetést.

Interjúsorozatunkat folytatjuk. Reméljük, hogy sikerül megszólaltatnunk további piaci szereplőket is. Így egy kicsit más, eddig talán kevésbé megszokott szemszögből ismerhetjük meg azokat a cégeket, amelyek képviselőivel, termékeivel vagy szolgáltatásaival nap, mint nap találkozunk.
 

Szólj hozzá!

Címkék: mezőgazdaság márka csr vetőmag agrárium vállalati felelősség növényvédő szer

A bejegyzés trackback címe:

https://agrostratega.blog.hu/api/trackback/id/tr901539822

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.