RÓLUNK

Professzionális stratégiai tanácsadás a hazai agráriumban működő vállalkozások számára a marketing, a kommunikáció, a PR és a piackutatás területén.

Hírlevél regisztráció

PORTFOLIO BLOGGER

Támogatás

Az AgroStratéga elkötelezett az innováció és a társadalmi szerepvállalás iránt, ezért lett Az Év Agrárembere díj Agrárkutatás kategóriájának támogatója 2016-ban, a Kertészet kategória támogatója pedig 2017-ben.

HÍRBOX

 

Álljunk meg a lejtőn! – avagy hogyan tartsuk fenn munkatársaink elkötelezettségét a válság alatt?

2009.11.02. 15:59 :: Pólya Árpád

A globális humán erőforrás tanácsadással és kiszervezéssel foglalkozó Hewitt Associates közzétette a The Wall Street Journal Europe által szponzorált, közép-kelet-európai Legjobb Munkahely Felmérésének eredményeit. A régió 11 országában végzett kutatás keretében közel 700 vállalat mintegy 160.000 munkavállalója és 4.000 felsővezetője mondta el véleményét. Az eredmények azt mutatják, hogy a kimagasló elkötelezettségű szervezetek, a Legjobb Munkahelyek képesek megállni a motivációcsökkenés lejtőjén.

A Hewitt felmérése szerint a vállalatok 31 százalékánál csökkent az elkötelezettség, szemben a korábbi években mért 15 százalékkal. Az alkalmazottak elkötelezettségét tehát nagymértékben veszélyezteti a bizonytalan gazdasági környezet. "Jó hír azonban, hogy a demotivációs lejtőn meg lehet állni. A felmérés számos olyan gyakorlatot, intézkedést tárt fel, melyeket Közép-Kelet-Európa Legjobb Munkahelyei tettek és tesznek az elkötelezettség növelése és a dolgozók bizalmának visszaszerzése érdekében." – nyilatkozta Veres Rita, a Hewitt elkötelezettség üzletágának európai vezetője.

A Legjobb Munkahelyek rangsorát a nagyvállalati kategóriában a törökországi Ceva Logistics vezeti, míg a kis- és középvállalatok között a szintén török Ritz Carlton lett az első. A Microsoft, a Hilti, a DHL, a McDonald's és a GlaxoSmithKline a régió legalább három országában került be a Legjobb Munkahelyek közé, így kiemelkedő regionális eredményéért mind az öt vállalat különdíjban részesült.

Közép-Kelet-Európa Legjobb Munkahelyei
 

 

A 2009-es Legjobb Munkahely Felmérés keretében megkérdezett magyar dolgozók kimondottan pesszimistán ítélik meg a hazai gazdaság jövőjét. 57%-uk egyértelműen úgy gondolja, hogy a magyar gazdaság ebben az évben biztosan nem kezd el kilábalni a válságból. Homlokegyenest ellenkező képet kapunk azonban, ha azt kérdezzük a dolgozóktól, bíznak-e abban, hogy vállalatuk sikeresen megküzd a gazdasági helyzet kihívásaival. Erre a kérdésre a 4.000 válaszadó 45%-a egyértelmű igennel válaszolt, és további 32% is inkább pozitívan, mint negatívan ítéli meg a vállalat jövőjét.

Ha viszont saját sorsuk alakulásáról kérdezzük az embereket, jóval pesszimistábban nyilatkoznak. Minden ötödik magyar dolgozó úgy érzi, nem lesz képes biztosítani saját maga és családja megélhetését, anyagi biztonságát, és csupán a megkérdezettek egyharmada bízik egyértelműen a jövőben.

Ami a korábbi évekhez képest leginkább változott a magyar munkavállalók cégükhöz való viszonyában, az a vállalathoz való kötődés. A dolgozók maradási hajlandósága minden időtávon nőtt, 3 év távlatában 12%-kal több válaszadó gondolja úgy, hogy jelenlegi cégénél fog dolgozni. A munkavállalók közül többen érzik úgy, hogy nehéz szívvel válnának meg vállalatuktól, és nagyobb azoknak az aránya is, akik ritkán, vagy egyáltalán nem gondolkodnak munkahely változtatáson.

A vállalathoz való kötődés erősödése azonban nem feltétlenül jár együtt a motiváció növekedésével. "Tisztában vagyunk vele, hogy a bizonytalanság és a jövő miatti aggodalom nagy hatással van a munkavállalók hozzáállására. A nehéz időszak feszültté teszi az alkalmazottakat, csökken a koncentrálóképességük, hatékonyságuk, hiszen a vállalat sikeressége, vagy az ügyfelek elégedettsége helyett inkább saját magukra fordítanak több figyelmet. A vezetők pedig éppen ezt a viselkedést szeretnék kiküszöbölni.” – mondta Veres Rita, a felmérés regionális vezetője.

 

A felmérés tanulsága szerint a vállalatok a kritikus időszakban kevésbé képesek alkalmazottaikat a legjobb teljesítmény elérésére ösztönözni:

  • "Minket is hallgassanak meg!”  A dolgozók elvárják, hogy odafigyeljenek a véleményükre, bevonják őket a döntésekbe, esetleg tanácsot kérjenek tőlük – azonban csupán 38%-uk véli úgy, hogy javaslatai, ötletei számítanak és meghallgatásra találnak.

  • "A vezetőinknek fontosak egyáltalán a mi szempontjaink?” Minden ötödik alkalmazott úgy véli, a vezetés nem tekinti a dolgozókat a szervezet értékes részének; 14%-uk bírálja a felsővezetőket, mert a fontos döntések meghozatalakor nem veszik figyelembe az alkalmazottak érdekeit.

  • Mi történik körülöttünk?” A munkavállalók kevesebb, mint fele vallja, hogy megfelelő tájékoztatást kap a szervezeti változásokról, és 45%-a gondolja, hogy a vezetés kommunikációja a vállalat jövőjét illetően nyílt és őszinte.

 

Hogyan reagálhatnak a Legjobb Munkahelyek a kihívásokra és tarthatják fenn dolgozóik motivációját?

  • A megközelíthetőség és a kommunikáció javítása. Az alkalmazottak vezetőiktől várják az irány kijelölését és az ösztönzést. Az átláthatóság, a valódi párbeszéd és a kilátások ismertetése bizalmat kelt és csökkenti a jövő miatti aggodalmat.
  • A kulcsemberek elkötelezettségének növelése. A jelenlegi bizonytalan időszakban elengedhetetlen annak biztosítása, hogy a legjobb munkatársak rendelkezésre álljanak, motiváltak legyenek és azokra a feladatokra fókuszáljanak, amelyek kulcsfontosságúak a szervezet sikeressége szempontjából.
  • A felsővezetés, a HR és a középvezetés összhangjának megteremtése. A nem megalapozott információra épülő pletykák elkerülése érdekében biztosítani kell, hogy a különböző szintű vezetők egységesen értelmezzék a vállalat fő üzenetét és azt összhangban, következetesen közvetítsék az alkalmazottak felé.
  • A dolgozók meghallgatása. Lényeges a dolgozók véleményének megismerése, a velük való folyamatos kapcsolattartás, valamint fontosságuk elismerése és tudatosítása.

 

A Legjobb Munkahelyek fenti gyakorlatai is bizonyítják, hogy az elkötelezettség megtartása, javítása a gazdasági környezet változásai és a leépítések közepette is lehetséges, sőt érdemes, hiszen ez nagymértékben hozzájárul a vállalat üzleti sikereihez.

További információk: http://was2.hewitt.com/bestemployers/hungary/mag/pages/index.htm
 

Szólj hozzá!

Címkék: válság piackutatás menedzsment kkv

A bejegyzés trackback címe:

https://agrostratega.blog.hu/api/trackback/id/tr951493349

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.