RÓLUNK

Professzionális stratégiai tanácsadás a hazai agráriumban működő vállalkozások számára a marketing, a kommunikáció, a PR és a piackutatás területén.

Hírlevél regisztráció

PORTFOLIO BLOGGER

Támogatás

Az AgroStratéga elkötelezett az innováció és a társadalmi szerepvállalás iránt, ezért lett Az Év Agrárembere díj Agrárkutatás kategóriájának támogatója 2016-ban, a Kertészet kategória támogatója pedig 2017-ben.

HÍRBOX

 

Helyzetelemzés - a tágabb környezet vizsgálata

2009.08.07. 11:54 :: Varanka Mariann

Előző bejegyzésünkben a marketingtervezést megelőző helyzetelemzéssel foglalkoztunk, amely a cég működésére hatást gyakorló tényezők módszeres, kritikus és elfogulatlan áttekintése. Ennek során tanácsos a külső környezet vizsgálatával kezdeni a munkát, s ezen belül is először a tágabb környezettel foglalkozni. Az információk rendszerezéséhez jól jön a STEEP (STEP, PEST) modell. No de honnan vegyük hozzá az adatokat?

„Szemesnek áll a világ” – tartja a régi mondás, és ez esetünkben is igaz. Habár Ön is olvas újságot, nézi a tévét, hallgatja a rádiót, beszélget a kollégáival, amikor le kell ülnie egy üres papírlap elé, és azt olyan adatokkal kell feltöltenie, mint például milyen irányban változtak az emberek információszerzési szokásai, komoly gondban találhatja magát.

Hogy ezek az információk miért fontosak akkor, amikor „csak” azt szeretné megtudni, mit kell tennie ahhoz, hogy növekedjen az árbevétele? A dolog végtelenül egyszerű. Ahhoz, hogy bárki vásároljon az Ön cégének termékéből vagy szolgáltatásából, először is tudomást kell szereznie róla, információt kell kapnia. Ha Ön nincs tisztában azzal, hogy az elmúlt években pontosan merre is változtak az információszerzési szokások (pedig ezek időről időre változni szoktak), akkor azt sem fogja tudni, milyen csatornán keresztül lehet költséghatékonyan eljuttatni a szükséges információkat potenciális vevőihez.

Gyakran találkozunk azzal, hogy ügyfeleink a cégük weboldalának vagy elektronikus hírlevél-szolgáltatásának szükségességéről gondolkodnak. Ilyenkor általában ott szoktuk kezdeni, hogy rámutatunk a STEEP-analízisben található, ide vonatkozó néhány adatra:

  • fél év alatt 5 százalékponttal nőtt a 15-69 éves hazai lakosságon belül az internetezők aránya, így 2008 első félévében 46 százalékos volt az internet penetráció – több mint 3,4 millióan kapcsolódtak legalább havi rendszerességgel a világhálóra, a legalább hetente internetezők aránya pedig 42 százalék volt
  • a magyar lakosság 30 százaléka gyakori online hírfogyasztó, és 13 százaléka az interneten keresztül értesül először a vezető hírekről
  • az otthoni internettel rendelkezők 86 százaléka valamilyen szélessávú hozzáférést használ
  • az internetezők közül legtöbben (98%) információkeresésre és (88%) kommunikációra, 29%-uk pedig oktatással, képzéssel kapcsolatos szolgáltatások igénybevételére használja a világhálót
  • a mikro-, kis- és közepes vállalkozások internet-hozzáférése 95%-os (2008 októberében)

(részlet egy tavaly készült, valós helyzetelemzésünkből)

A kérdés tehát nem az, hogy szüksége van-e az Ön cégének weboldalra. Ha egyszer az emberek rászoktak arra, hogy az interneten keresgéljenek információk után kutatva, akár a munkájukhoz, akár a magánéletükhöz van valamire szükségük, akkor ezt súlyos vétek lenne figyelmen kívül hagynunk. Hiszen bármikor előfordulhat, hogy egy új ügyfél így hall először a cégünkről, vagy egy régi ügyfelünk így figyel fel egy új szolgáltatásunkra. Az igazi kérdés inkább az, hogy milyen weboldalra van szükségünk, azt milyen tartalommal töltsük meg és milyen szolgáltatásokat kínáljunk rajta keresztül.

A tágabb környezet elemzése már önmagában is választ tud adni néhány alapkérdésre, így a SWOT összeállítása során nagy hasznát vesszük majd.

Most térjünk vissza az eredeti kérdéshez! Honnan szerezzünk be ilyen típusú adatokat? Röviden: bárhonnan (pl. televíziós és rádiós hírműsorok, napilapok, szakmai magazinok, információs portálok). Szerencsés az, akinek kéznél van az internet, hiszen manapság ezen keresztül rengeteg ingyenes információhoz lehet hozzájutni. Fontos, hogy az információk gyűjtése és válogatása során elsősorban azokkal foglalkozzon, amelyek az adott ágazatot, illetve az Ön vállalkozásának piacát közvetlenül vagy legalább közvetve érinthetik. Érdemes a trendekre figyelnie és a változások irányát, mértékét megbecsülnie, hogy még időben felkészülhessen rájuk. Igyekezzen olyan forrásokat találni, amelyek megbízhatóak: gazdaság- és piackutató cégek, KSH, minisztériumok, mértékadó gazdasági lapok, és a vezető tanácsadók honlapjain sok információ olvasható vagy tölthető le ingyenesen. Ha olyan kiadvány kerül a kezébe, amiben akár csak egy olyan mondatot vagy adatot talál, amit később fel tud majd használni, jelölje meg, vagy másolja le. Koncentráljon a mért, hiteles adatokra, számokra és ezeket – ha lehetséges – ellenőrizze le több forrásból is. 

Nem beszélünk mellé: ez nagyon sok munkával jár (feltéve, hogy jól akarjuk megoldani a feladatot). A jó hír viszont az, hogy ha egyszer összeállt az ágazatra, földrajzi régióra, vállalkozásra szabott lista, akkor elegendő lesz időről-időre frissíteni a benne található információkat. Ezt évente tanácsos megtenni, hiszen egy év alatt nagyon sok tényező megváltozhat, amelyek befolyásolhatják az üzletmenetet. Ezért új stratégiára lehet szükség, amelyhez meg kell vizsgálni, hogy az eltelt időszakban pontosan mi is változott a cégen kívül és azon belül.

Most egy konkrét példán keresztül is bemutatjuk Önnek, hogyan juthat megbízható információkhoz. Idén májusban volt egy sajtótájékoztató, amely az Európai Értékrend Vizsgálatról szólt. Első ránézésre a sajtóanyag nem egy könnyű nyáresti olvasmány, ám ha Önnek szüksége van hiteles adatokra a társadalmi és kulturális tényezők vizsgálatához, akkor érdemes lesz beleolvasnia:

„…A felmérés többek között a társadalmi felelősségvállalással, egyes társadalmi intézményekkel, demokráciával, politikával, a munka világával, a szegénységgel, hátrányos helyzettel kapcsolatos véleményekkel, valláshoz, identitáshoz, információs társadalomhoz fűződő attitűdökkel foglalkozik…”

Rendben, tehát pont azokkal a területekkel foglakozik, amelyekre Önnek szüksége van az elemzéshez.

„…A Tilburgi Egyetem (Hollandia) által koordinált 2008-2009-es kérdőíves felmérés magyarországi vizsgálatát a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal támogatásával, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem megbízásából a Forsense Közvéleménykutató Intézet végezte a felnőtt korú magyarországi népességet reprezentáló 1500 fő megkérdezésével. A nemzetközi felmérés összesített eredményei 2010-re várhatók. A sajtótájékoztatón a magyarországi felmérés első eredményeit és az időbeli változásokat ismertetjük…”

A fentiek alapján joggal feltételezhető, hogy a kutatás reprezentatív és az adatok hiteles forrásból származnak.

„… Az általános közérzet mutatói változatlanságot, vagy enyhe javulást mutatnak a rendszerváltás óta eltelt időszakban. Az egyéni boldogság, az egyéni élettel való elégedettség, vagy az egészség szubjektív megítélése mind arról tanúskodnak, hogy az életminőségben mutatkozó változások alapvetően pozitív irányúak a teljes lakosságot tekintve…
… Kevésbé kedvező a kép, amennyiben az egyén és az őt körülvevő társadalom viszonyát vizsgáljuk. A bizalmatlanság légköréről tanúskodik, hogy a válaszadók közel 80%-a osztja azt a nézetet, miszerint az ember nem lehet elég óvatos másokkal szemben, s a korábbi felmérésekhez viszonyítva enyhén növekedett a bizalomhiány…
… A jelenlegi társadalmi berendezkedéssel szembeni bizalmatlanságot mutatja, hogy nőtt a demokrácia hiányosságait felismerők aránya, akár a döntéshozatal határozottságáról, akár a közrend fenntartásáról, akár a gazdaságról van szó. Ezzel együtt a magyar társadalom döntő többsége egyetért azzal az állítással, hogy minden hiányosságával együtt még mindig a demokrácia a legjobb kormányzati rendszer…
… a demokratikus politikai rendszer közel 80%-os támogatottsággal rendelkezik…”

Most már nem kell mást tennie, mint néhány rövid mondatban összefoglalni a legfontosabb információkat a saját elemzéséhez. Például így:

  • A rendszerváltás óta a magyar társadalom általános közérzete stagnál vagy enyhén javul
  • Ugyanakkor növekedett a bizalmatlanság (a lakosság 80%-a szerint az ember nem lehet elég óvatos)
  • Nőtt a demokrácia hiányosságait felismerők aránya, de a lakosság 80%-a szerint még mindig a demokrácia a legjobb kormányzati rendszer

Hogyan lesz ebből az Ön számára konkrét, tennivalóra lefordítható információ? Nézzük például a bizalmatlanságot, mint jellemzőt: az emberek óvatosabbak és bizalmatlanabbak lettek (hangsúlyozzuk, ez nem megérzés vagy feltételezés, hanem objektív, mért adaton alapuló információ.) Ahhoz, hogy Öntől vásároljanak, elsősorban bizalmat kell szavazniuk az Ön cégének, termékének vagy szolgáltatásának. Mivel az emberek óvatosabbak, Önnek nagyobb erőfeszítéseket kell majd tennie a bizalmuk elnyeréséhez, mint korábban. Be kell bizonyítania, hogy érdemes Önben vagy a termékben megbízniuk és nem fognak csalódni. Hogyan érhető el mindez? Először is az Ön cégének hitelesnek kell lennie, átlátható módon kell működnie, és etikus üzleti magatartást kell tanúsítania. Hosszútávon ugyanis csak ez fog működni.

A további lehetőségekről és eszközökről később lesz szó, mert ez már egy másik izgalmas téma, amely jóval a helyzetelemzést követően kerül majd terítékre. 

Szólj hozzá!

Címkék: marketing stratégia menedzsment swot üzleti terv helyzetelemzés steep

A bejegyzés trackback címe:

https://agrostratega.blog.hu/api/trackback/id/tr491294481

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.