RÓLUNK

Professzionális stratégiai tanácsadás a hazai agráriumban működő vállalkozások számára a marketing, a kommunikáció, a PR és a piackutatás területén.

Hírlevél regisztráció

PORTFOLIO BLOGGER

FOTÓPÁLYÁZAT

agrofoto_2017_220px.gif

Agrárkutatás

Az AgroStratéga elkötelezett az innováció és a társadalmi szerepvállalás iránt, ezért lett Az Év Agrárembere díj Agrárkutatás kategóriájának támogatója.

HÍRBOX

 

Hogyan tovább, agrár-piackutatás?

2017.09.15. 16:16 :: Varanka Mariann

Az Agro Napló országos mezőgazdasági szakfolyóirat 2017. 08. havi lapszámában jelent meg egy kétoldalas cikk az AgroStratéga agrár-piackutatás üzletágával kapcsolatban. Az interjú anyaga letölthető innen.

hogyan_tovabb_agrar-piackutatas_agrostratega-cikk_an_2017aug.jpg

Köszönjük az interjút Gáspár Andreának, az Agro Napló főszerkesztőjének.

Szólj hozzá!

Címkék: mezőgazdaság piackutatás agrárium

Meghívjuk országos piackutatásunkra - értékes ajándékok és érdekes információk

2017.09.01. 09:32 :: Pólya Árpád

Engedje meg, hogy meghívjuk az AgroStratéga országos felmérésére, melynek idén is szakmai partnere az AGRYA (Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége) és a GOSZ (Gabonatermesztők Országos Szövetsége). E két szakmai szervezet mellett az AGRÁRIN, a HARDI, a NUFARM, a RAPOOL, a SAATEN-UNION és a TAKARÉKBANK is támogatja kezdeményezésünket.

Kérdőívünk a mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából folytató egyéni gazdálkodók és cégvezetők szakmai információszerzési szokásaival, valamint jövőképével kapcsolatos kérdéseket tartalmaz. Válaszaival Ön is hozzájárulhat ahhoz, hogy a jövőben könnyebbé és gyorsabbá váljon a szakmai információk elérése.

Véleménye fontos, számítunk az együttműködésére. Köszönjük, hogy tapasztalatait megosztja velünk.

Kérjük, hogy a kérdőív kitöltéséhez kattintson ide: www.surveymonkey.com/r/kutatas

Az AgroStratéga országos felmérésében részt vevő első 1000 kérdőívkitöltő, aki megadja nevét és elérhetőségeit, a szakmai döntések megalapozását segítő, értékes ajándékot kap.

Amennyiben a kérdőív végén megadja nevét és elérhetőségeit, a piackutatás lezárását és kiértékelését követően (várhatóan októberben) eljuttatunk Önnek egy összefoglalót az eredményekről, amelyből Ön első kézből tájékozódhat a felmérés eredményeiről.

A kérdőív kitöltésének határideje: 2017. szeptember 24.

Részvételét előre is köszönjük!
as_kut_logok_2017.png

Szólj hozzá!

Címkék: mezőgazdaság piackutatás agrárium

A humánerőforrás kiváltása és a hatékonyságnövelés a legfontosabb fejlesztési célok

2017.08.23. 13:05 :: Varanka Mariann

Az aszályos időszak után, a pályázati döntések kézbesítése előtt még mindig többségben vannak a mezőgazdaságot pozitívan megítélő gazdálkodók – derül ki a Takarék Csoport immár negyedik alkalommal közzétett, az agrárium szereplőinek véleményét, várakozásait tükröző Takarék Agrárhangulati Indexéből. A legfrissebb felmérés eredményei alapján már egy teljes éven keresztül követhettük a gazdálkodók véleményének, várakozásainak alakulását. A Takarék Agrárhangulati Index ugyanis negyedéves rendszerességgel ad képet a magyar mezőgazdaságban tevékenykedők gazdálkodással, beruházással, finanszírozással, támogatásokkal kapcsolatos aktuális hangulatáról, elképzeléseikről, illetve azok változásáról.

A mezőgazdasági vállalkozások döntéshozói továbbra is óvatosan optimisták a gazdálkodási környezet várható alakulását illetően. Az immár a negyedik felmérését közlő Takarék Agrárhangulati Indexet a Takarékok hagyományosan erős mezőgazdasági és élelmiszer-gazdasági kapcsolataira tekintettel hívta életre a Takarékbank. Az Index legutóbbi felmérésének 2,23 pontos értéke jelentősen elmarad az előző negyedév 9,14 pontjától, de még mindig azt tükrözi, hogy a döntéshozók között több mint 2 százalékkal vannak többen azok, akik javulást várnak működési környezetükben.

A legfrissebb felmérés eredménye alapján a válaszadók több mint háromnegyede, 77 százaléka (3. felmérés: 80%) tervez, 23 százaléka nem tervez beruházást a következő 12 hónapban. Ez a szám továbbra is jól tükrözi azt a tényt, hogy miközben fejlesztéseiket egyre inkább a piaci elvárások alapján tervezik meg, jelentős többségük az elmúlt évek elmaradt fejlesztéseit továbbra is a pályázatok eredményétől teszik függővé.

A gazdálkodók többsége (52%) technikai fejlesztést, 36 százaléka az üzemméret növelését, 23 százaléka pedig a termelés technológiai színvonalának fejlesztését tervezi a következő egy évben, míg 28 százalékuknál változatlan formában halad tovább a gazdálkodás. Összességében a válaszadók 68 százaléka a fejlesztésben, 28 százalékuk a szinten tartásban, 4 százalékuk pedig a visszafejlesztésben gondolkodik.

A gépesítettség növelése, a technológia fejlesztése mint a beruházások célja jól mutatja, hogy a megkérdezettek legtöbbjénél a humánerőforrás kiváltására, az annak való kitettség csökkentésére törekednek a jövőben.

Szólj hozzá!

Címkék: piac pályázat hitel stratégia fejlesztés mezőgazdaság piackutatás támogatás beruházás növénytermesztés állattenyésztés agrárium portfolioblogger élelmiszer gazdaság

Helyi, regionális vagy országos?

2017.06.21. 22:37 :: Pólya Árpád

A kérdést gyakran teszik fel azok, akik mezőgazdasági kiállítást, konferenciát vagy bemutatót szerveznek. Azok fejében is felmerülhet viszont, akik szakmai információszerzés céljából tervezik a részvételt az adott eseményen. Egy rendezvény sikere szempontjából tehát egyáltalán nem mindegy, hogy az helyi, regionális vagy országos.

Sok a szakmai érdeklődő vagy kevés, megéri-e a többletráfordítást vagy sem? – mérlegel a szervező. A program hasznos vagy érdektelen, megéri-e a hosszabb utazással járó fáradságot vagy sem? – latolgat a résztvevő. A fenti kérdések megválaszolásához szeretnénk segítséget nyújtani néhány piackutatási adattal.

Az AgroStratéga 2016-ban már ötödik alkalommal indította útjára azt a kutatást, melynek kérdőíve a mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából folytató egyéni gazdálkodók és cégvezetők szakmai információszerzési szokásaival, valamint jövőképével kapcsolatos kérdéseket tartalmazza. Az országos felmérésben megkérdezett gazdálkodók 73%-a vett részt szántóföldi, kertészeti bemutatón, 83%-uk szakmai kiállításon, vásáron és 65%-uk egyéb szakmai rendezvényen, konferencián. Jellemzően 1-2 alkalommal látogatták meg a különböző típusú szakmai rendezvényeket tavaly, viszont 22–24%-os arányt képviselnek azok, akik három vagy több alkalommal vettek részt ilyen eseményeken típusonként.

agrostratega_kutatas_rendezveny_abra1_2017jun.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: mezőgazdaság piackutatás termény vetőmag agrárium műtrágya mezőgazdasági gép növényvédő szer

Dr. Kovács Levente az Év Agrárembere Díj agrárkutatás-kategóriájának győztese

2017.05.26. 10:36 :: Varanka Mariann

Az AgroStratéga a hazai agráriumban működő vállalkozások professzionális stratégiai tanácsadója a marketing, a kommunikáció, a PR és a piackutatás területén. Elkötelezettek vagyunk az innováció és a társadalmi szerepvállalás iránt, ezért döntöttünk úgy, hogy támogatjuk az Év Agrárembere Díj Agrárkutatás kategóriáját.

Örömmel álltunk az innovatív kezdeményezés mellé, amelyben kiváló szakembereket ismertünk meg. Gratulálunk mindazoknak, akik kitartó munkájuknak köszönhetően közülük is kiemelkedve díjat kaptak vagy a döntőbe jutottak!

agrostratega_az_ev_agrarembere_2016_tamogatoja.jpg

Az Év Agrárembere Díj agrárkutatás-kategóriájának győztese 2016-ban Dr. Kovács Levente lett. A fiatal kutató 1985-ben született Budapesten. Az általános iskolát, majd a középiskolai tanulmányait is itt végezte, a Szent István Gimnázium matematikatagozatán érettségizett 2004-ben. A Szent István Egyetem Mezőgazdaság- és Környezettudományi Karán szerzett diplomát hal- és vadgazdálkodási szakirányon, diplomadolgozatát mégis szarvasmarhák szaporodásbiológiai gondozása témakörben írta. Doktori fokozatát 2014-ben szerezte a Szent István Egyetem Állattenyésztés-tudományi Doktori Iskolájában. Azóta számos új kutatási eredménnyel gazdagította az állattenyésztés, állatélettan, állatjóllét és stresszélettan tudományterületét. Jelenleg azt MTA-SZIE Nagyállat-klinikai Kutatócsoport szarvasmarhacsoportjának vezetője. Munkássága nemzetközi elismertségét kiváló minőségű publikációi és külföldi vendégelőadói felkérései bizonyítják. 2016-ban az MTA Bolyai János-ösztöndíját, az NKFI Hivatal OTKA posztdoktori ösztöndíját és az Emberi Erőforrások Minisztériuma „Nemzet Fiatal Tehetségeiért” ösztöndíját is elnyerte. A Szent István Egyetem Állattenyésztés-tudományi Intézetének oktatási feladataiban 2014 óta térítésmentesen vállal szerepet. A SZIE Mezőgazdaság- és Környezettudományi Karán és az Állatorvos-tudományi Egyetem hallgatói számára évről évre lehetőséget biztosít tanulmányutakon való részvételre. Kutatásaiba minden érdeklődő számára betekintést enged, a 2015/2016. tanévben folytatott hat hónapos vizsgálatában 212 önkéntes vett részt. Olyan, az állatjóllétet és egészségi állapotot javító módszereket dolgoz ki, amelyek használata mind a gyakorló szakemberek, mind az ezen a területen kutatók számára hasznosak lehetnek munkájuk során. A humán orvostudományban és a nyugat-európai állatjólléti vizsgálatokban széles körűen alkalmazott szívritmus-változékonyság mutatóit Magyarországon egyedüliként használja. Kutatási eredményei szerint e módszer alternatívája lehet a vérvételeken alapuló és az állatok rögzítését igénylő invazív, laborigényes stresszvizsgálati protokolloknak.

Kategóriadöntősök

popp_jozsef_1.jpgProf. Dr. Popp József a Debreceni Egyetem egyetemi tanára, az MTA doktora, dékánhelyettes, a Debreceni Egyetem Ihrig Károly Gazdálkodás- és Szervezéstudományok Doktori Iskola vezetője. Aktív részt vállal a tudományos és felsőoktatási közéletben. Tudományos munkásságának fő területe a nemzetközi kereskedelem liberalizálásának, a nemzetközi agrárpolitikának, ezen belül kiemelten a Közös Agrárpolitikának a tudományos vizsgálata. Ismeretterjesztő és közérdekű cikkeinek száma több száz, gazdáknak és agrárvállalatoknak évente 30-30 alkalommal tart előadásokat. A gazdák napi, heti szinten hívják telefonon, rendszeresen ad nekik tanácsokat.

godor-horvath_boglarka_1.jpgGódor-Horváth Boglárka 2006-ban kezdte tanulmányait a Szent István Egyetemen, természetvédelmi mérnök szakirányon. Mesterdiplomáját a Budapesti Corvinus Egyetem növényorvos szakán szerezte. A növényorvos-diploma kapcsán bakteriofág-kutatásba kapcsolódott be, diplomamunkája az alma tűzelhalás betegsége elleni biológiai védekezési lehetőségekről szólt. Már az egyetem alatt számos, környezeti neveléssel kapcsolatos programban vett részt önkéntesként. Szívügyének érzi, hogy segítségére legyen és átadja tapasztalatait azoknak, akik még munkavállalás előtt állnak, és frissen végzett szakemberként szeretnének elhelyezkedni a mezőgazdaságban.

Szólj hozzá!

Címkék: mezőgazdaság csr állattenyésztés agrárium vállalati felelősség

Késik a nemzedékváltás

2017.05.16. 09:18 :: Pólya Árpád

Bár a gazdálkodók döntő hányada, 84%-a tervez beruházást a következő öt évben, az arányuk kissé mérséklődött az egy évvel korábban mért 87%-os szinthez képest. A termelők átlagéletkora ismét emelkedett, és a gazdaságátadást célzó erőfeszítések ellenére sem jelenik meg kellő mértékben az új generáció, hogy átvegye a stafétát.

Az AgroStratéga 2016-ban már ötödik alkalommal indította útjára azt a kutatást, amelynek kérdőíve a mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából folytató egyéni gazdálkodók és cégvezetők szakmai információszerzési szokásaival, valamint jövőképével kapcsolatos kérdéseket tartalmazza. Legutóbbi felmérésünk eredménye szerint az átlagéletkor újból 46 évre emelkedett, ami egyfajta visszarendeződést mutat a 2015-ben mért 44 éves életkori átlaghoz képest. Minden ötödik válaszadó hatvanéves vagy idősebb döntéshozó, és 21% az ötvenesek aránya. Ez azt jelenti, hogy tíz gazdaságból minden negyediket érint az utódlás kérdése.

A gazdaság jövőképére vonatkozó kérdések között, mint a beruházási és fejlesztési szándék, szerepelt a gazdaság átadása, illetve átvétele is. A megkérdezettek 13%-a válaszolta, hogy az elmúlt öt évben történt gazdaság átadás-átvétel az általa képviselt vállalkozásban, ami önmagában nem lebecsülendő adat. Ám az meglepő, hogy az előző évi 24%-hoz képest már csak a felmérésben részt vevők 19%-a tervezi a gazdaság átadását, illetve átvételét öt éven belül. Ez a fiatalítási szándék jelentős csökkenését vagy a lehetőségek szűkülését vetíti előre.

agrostratega_gazdasagatadas_abra_2017jun.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: mezőgazdaság piackutatás termény vetőmag agrárium műtrágya mezőgazdasági gép generációváltás portfolioblogger növényvédő szer fiatal gazda fiatal gazdálkodó

Kettősség jellemzi a gazdálkodók szemléletét

2017.05.03. 16:29 :: Pólya Árpád

A Takarék Agrárhangulati Index legfrissebb felmérése szerint óvatosabbak, de továbbra is létszámbővítésben és hatékonyságnövelést célzó beruházásokban gondolkodnak az agrárium döntéshozói.

Az Index harmadik, 9,14 pontos értéke ugyan elmarad az előző mérés 12,89 pontos értékétől, azonban megállapítható, hogy a mezőgazdaságban érdekelt vállalkozások döntéshozói közül mintegy 9 százalékponttal vannak többen azok, akik a következő 12 hónap során inkább javulást várnak működési környezetükben, mint a romlást feltételezők.

Az előző méréshez képest kissé többen aggódnak a termelés jövedelmezőségének változása miatt, amit elsősorban a piaci árak alakulásával hoznak összefüggésbe, és a hatékonyság javítását célzó fejlesztésekkel, beruházásokkal próbálnak ellensúlyozni.

A válaszadók mintegy 80 százaléka tervez beruházást a következő egy évben, ugyanakkor továbbra is mérsékelt a gazdálkodók hitelfelvételi kedve. A válaszadók 20 százaléka növekedést, 3 százaléka pedig csökkenést vár a foglalkoztatottak számában, többségük változatlan létszámmal tervez.

A Takarékbank a felmérést negyedéves gyakorisággal végzi stratégiai partnere, az AgroStratéga közreműködésével. A kutatás kérdőíve a gazdálkodók saját helyzetének megítélésére, jövőre vonatkozó elképzeléseire, beruházási szándékaira, hitelfelvételi terveire, a támogatások igénybevételére, a gazdálkodás hatékonyságának növelésével kapcsolatos elképzeléseire fókuszál, esetenként az ágazattal kapcsolatos szezonális kérdéseket tartalmaz. A válaszadók 97-100 százaléka döntéshozó, fennmaradó részük döntésbefolyásoló a szakterületén. Az ötszáz fős minta az egységes agrártámogatási kérelmet benyújtókra nézve reprezentatív.

A Takarék Agrárhangulati Index felmérés legfrissebb eredményeiről bővebben itt olvashat.

Szólj hozzá!

Címkék: piac pályázat hitel fejlesztés mezőgazdaság piackutatás támogatás beruházás helyzetelemzés agrárium portfolioblogger élelmiszer gazdaság

Önállóan vagy közösen?

2017.04.27. 15:54 :: Pólya Árpád

Amíg a gazdaságok fejlesztési és beruházási hajlandósága továbbra is magas, addig a gazdálkodók együttműködési kedve változatlanul visszafogott. A mezőgazdasági termelők többsége önállóan szerzi be a termeléshez szükséges alapanyagokat és önállóan értékesíti a termékeit.

Pedig a gyorsan változó gazdasági környezetben még a hazai szinten élenjáró gazdaságok számára is létkérdés a versenyképesség gyors, ugrásszerű növelése. A termelés hatékonyságának javítása mellett annak kockázatcsökkentése is elengedhetetlen, például öntözéssel, belvízelvezetéssel, jégelhárítással, fagyvédelemmel. Megosztható a kockázat együttműködéssel, összefogással, horizontális és vertikális integrációval is. Nagytömegű, egységes árualap előállításával és piacra juttatásával erősíthető az alkupozíció. Ugyanez érvényes az alapanyagok beszerzésére is. Mindez létkérdés és utóbbiakhoz még beruházásra sincs szükség. Az összefogás csak elhatározás kérdése.

Ha figyelembe vesszük, hogy a hazai termelés hatékonysága, az ágazat kibocsátása, annak változékonysága és szerkezete, továbbá a végtermék egységköltsége, minősége és feldolgozottsága hol tart a versenytársakéhoz képest, célszerűnek látszik a jelenlegi helyzet javítását célzó minden egyes lehetőség számbavétele. Versenytárs alatt már korántsem csak a szomszédos gazdaságot kell értenünk, hanem az európai és a globális piacot jelenleg meghatározó, valamint az uniós piacra újonnan belépő szereplőket is. Figyelembe kell vennünk továbbá, hogy 2020-tól megváltozhatnak a támogatási feltételek és csökkenhet a támogatás intenzitása is. A jogszabályi környezet szigorodása pedig szinte biztosra vehető. Ennek ellenére a gazdálkodók kisebbik hányada hajlandó az együttműködésre, többségükben összefogás nélkül, önállóan próbálnak helytállni az erősödő versenyben.

Szólj hozzá!

Címkék: piac stratégia beszerzés értékesítés mezőgazdaság kereskedelem piackutatás termény helyzetelemzés vetőmag agrárium műtrágya mezőgazdasági gép portfolioblogger növényvédő szer TÉSZ termelői csoport

Döntéstámogató információk és információforrások a mezőgazdaságban

2017.03.21. 08:31 :: Pólya Árpád

Jól szemlélteti az időjárás agráriumra gyakorolt hatásának jelentőségét, hogy a gazdálkodók által leggyakrabban keresett információ az időjárás-előrejelzés.

A mezőgazdasági árutermelő gazdaságok döntéshozóinak többsége (65%) rendszeresen keres időjárás-előrejelzéssel kapcsolatos információkat. A várható időjárás a rendszeres és gyakori információkeresések összesített sorrendjében is az első (89%). Minden más szakmai információtípust megelőz, ami talán azért nem meglepő, mert az időjárás a gazdálkodás eredményességét döntően befolyásolja.
 
Az AgroStratéga 2016-ban már ötödik alkalommal indította útjára azt a kutatást, melynek kérdőíve a mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából folytató egyéni gazdálkodók és cégvezetők szakmai információszerzési szokásaival, valamint jövőképével kapcsolatos kérdéseket tartalmazza. Az országos felmérésben megkérdezett gazdálkodók 31%-a rendszeresen tájékozódik a támogatásokkal kapcsolatos pályázati lehetőségekről. Ezt az információtípust (72%) azonban a rendszeres és gyakori információkeresések összesített sorrendjében megelőzik az agrárhírek (79%) és a mezőgazdasági termeléshez kapcsolódó szakcikkek (78%).  

agrostratega_kutatas_szakmai_informaciotipusok_abra_2017marc.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: kommunikáció piac mezőgazdaság piackutatás termény helyzetelemzés vetőmag agrárium műtrágya mezőgazdasági gép portfolioblogger növényvédő szer

Ötből négy gazdálkodó fejlesztést tervez középtávon

2017.02.17. 18:46 :: Pólya Árpád

A mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából folytató gazdálkodók 77%-a tervezi gazdaságának fejlesztését a következő 2–3 év során. Több mint négyötödük tervez beruházást öt éven belül. Minden ötvenedik gazdálkodó gondolkodik középtávon gazdaságának visszafejlesztésében, megszüntetésében.

Az AgroStratéga 2016-ban már ötödik alkalommal indította útjára azt a kutatást, melynek kérdőíve a mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából folytató egyéni gazdálkodók és cégvezetők szakmai információszerzési szokásaival, valamint jövőképével kapcsolatos kérdéseket tartalmazza. Az országos felmérésnek tavaly is szakmai partnere volt a Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége (AGRYA) és a Gabonatermesztők Országos Szövetsége (GOSZ). E két szakmai szervezet mellett az AGRÁRIN Kft., az AGRO.bio Hungary Kft., a Hardi International AS, a RAPOOL Hungária Kft., a SAATEN-UNION Hungária Kft. és a YARA Hungária Kft. is támogatta a kezdeményezést.

A kutatás 79–86%-ban a különféle alapanyagok (vetőmag, műtrágya, növényvédő szer) és gép, eszköz beszerzésében, továbbá a termény értékesítésében a döntéshozó; valamint 12–16%-ban a döntést befolyásoló személyeket érte el. Az 1665 fős mintában kizárólag a hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából gazdálkodók jelennek meg, mivel ők a kutatás célcsoportja. A felmérés így nem a teljes agráriumról ad képet, hanem a mezőgazdaságilag hasznosított terület döntő hányadát művelő, egységes agrártámogatási kérelmet benyújtókra nézve reprezentatív. A kérdőívkitöltők által művelt terület nagyságának összege közel háromszázezer hektár, átlagos birtokméretük pedig 176 hektár.

agrostratega_kutatas_beruhazas_abra_2017feb.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: piac pályázat fejlesztés mezőgazdaság piackutatás beruházás termény helyzetelemzés vetőmag agrárium műtrágya mezőgazdasági gép portfolioblogger növényvédő szer

Javulást jelez a Takarék Agrárhangulati Index

2017.02.17. 15:31 :: Varanka Mariann

Gazdálkodási környezetük javulására számít a mezőgazdasági vállalkozások döntéshozóinak többsége a következő 12 hónapban – derül ki a Takarék Csoport második alkalommal ismertetett Takarék Agrárhangulati Indexéből. Az agrárium szereplőinek véleményét, várakozásaikat tükröző Index kiemelkedően élénk beruházási szándékot jelez: a válaszadóknak 83 százaléka tervez beruházást a következő egy évben. A Takarék Agrárhangulati Index negyedéves rendszerességgel ad képet a magyar mezőgazdaságban tevékenykedők gazdálkodással, beruházással, finanszírozással, támogatásokkal kapcsolatos aktuális hangulatáról, elképzeléseiről, illetve azok változásáról.

Javuló mértékben, de továbbra is óvatosan optimisták a mezőgazdasági vállalkozások döntéshozói a gazdálkodási környezet várható alakulását illetően – ezt mutatja a Takarék Agrárhangulati Index, amelyet a Takarékok hagyományosan erős mezőgazdasági és élelmiszer-gazdasági kapcsolataira tekintettel hívott életre a Takarékbank, és immár második felmérését közli. Az Index második, 12,89 pontos értéke jelentős javulást mutat az előző mérés 9,54 pontos értékéhez képest. Ez alapján az agrárüzemek döntéshozói közül mintegy 13 százalékponttal vannak többen azok, akik inkább javulást várnak működési környezetükben, mint azok, akik romlást. Ami a jövedelmezőséget illeti, a válaszadók 51 százaléka számít e téren változatlanságra, míg 33 százalékuk javulást, 16 százalékuk pedig romlást valószínűsít a következő egy évben. Ez egyértelműen javuló várakozásokat jelent.

agrostratega_takarek_agrarhangulat_index_gazdalkodas_iranya_2017feb.jpg

Az agrárvállalkozásokat ugyanakkor erőteljes beruházási szándék jellemzi: a válaszadók mintegy 83 százaléka tervez beruházást a következő egy évben. A felmérésben részt vevők több mint fele, 56 százaléka technikai fejlesztést, 45 százaléka az üzemméret növelését, 24 százaléka pedig a termelés technológiai színvonalának fejlesztését tervezi a következő egy évben. Összességében a válaszadók 76 százaléka gazdálkodása fejlesztésében, 22 százaléka a szinten tartásában, 2 százaléka pedig visszafejlesztésben gondolkodik. Csökken a különbség, de az állattartók beruházási kedve továbbra is magasabb, mint a növénytermesztőké, ami részben a pályázatok motiváló hatására utal.

Szólj hozzá!

Címkék: piac pályázat hitel stratégia fejlesztés mezőgazdaság piackutatás támogatás beruházás agrárium portfolioblogger élelmiszer gazdaság

Infokommunikációs eszközök használata az agráriumban

2017.01.16. 15:52 :: Pólya Árpád

Az információs és kommunikációs technológiai (IKT) eszközök, a kapcsolódó technológiák és igénybe vehető szolgáltatások ma már nélkülözhetetlenek a gazdasági életben. A mezőgazdaság sem kivétel ez alól, amit az ágazat döntéshozóinak körében végzett országos felmérésünk eredményei is alátámasztanak.

A magyarországi vállalkozások 93%-a használt számítógépet, és 90%-uk csatlakozott az internethez 2015-ben a KSH legfrissebb adatai szerint. Az internetkapcsolattal rendelkező hazai vállalkozások mindegyike széles sávon internetezett. A vállalkozások 87%-a rendelkezett helyhez kötött széles sávú internetkapcsolattal, és folytatódott a mobil széles sávú kapcsolat (64%) használatának terjedése is. Már a vállalkozások által leginkább használt, helyhez kötött széles sávú internetkapcsolat területi eloszlásában sincsenek jelentős különbségek: 2015-ben a legmagasabb használati aránnyal (92%) Észak-Magyarország, a legalacsonyabbal (89%) Dél-Alföld rendelkezett. Sőt, ma már a háztartások 76%-a rendelkezik internettel, és a felnőtt lakosság 73%-a internethasználó. (KSH: Az infokommunikációs technológiák és szolgáltatások helyzete Magyarországon, 2015)

agrostratega_kutatas_ikt_abra_2017feb.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: internet kommunikáció piac mezőgazdaság piackutatás helyzetelemzés agrárium portfolioblogger fiatal gazda fiatal gazdálkodó

Ünnepi üdvözlet az AgroStratégáktól

2016.12.20. 10:48 :: Varanka Mariann

agrostratega_unnepi_udvozlet_2016.jpg

Szólj hozzá!

Információszerzés és döntéstámogatás az agráriumban – letölthetők a piackutatási adatok

2016.12.15. 17:31 :: Pólya Árpád

agrostratega_kutatasi_jelentes_2016_cimoldal.jpgAz ingyenesen letölthető piackutatási jelentés többek között a következő kérdésekre ad választ: Melyek az aktuális trendek? Milyen irányba változott a döntést támogató információs csatornák használata és a technika legújabb vívmányainak alkalmazása a mezőgazdaságban? Növekedett-e az okostelefont és táblagépet használó gazdák aránya? Milyen szakmai rendezvényeket látogatnak, és milyen távolságra hajlandóak elmenni, ha a programot hasznosnak ítélik? Mennyire mozognak otthonosan a virtuális térben, ha a pénzügyeiket intézik? Milyen a jövőképük, és terveznek-e beruházásokat a gazdaságban? Folytatódik-e a generációváltás, és milyen lesz a jövőbeni üteme?

Az AgroStratéga 2016-ban már ötödik alkalommal indította útjára azt a kutatást, melynek kérdőíve a mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából folytató egyéni gazdálkodók és cégvezetők szakmai információszerzési szokásaival, valamint jövőképével kapcsolatos kérdéseket tartalmazza.

Az országos felmérésnek 2016-ban is szakmai partnere az AGRYA (Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége) és a GOSZ (Gabonatermesztők Országos Szövetsége). E két szakmai szervezet mellett az AGRÁRIN Kft., az AGRO.bio Hungary Kft., a Hardi International AS, a RAPOOL Hungária Kft., a SAATEN-UNION Hungária Kft. és a YARA Hungária Kft. is támogatja a kezdeményezést.

A szaklapolvasási és portállátogatási adatok, valamint az egyes évek közötti változások, a trendek egy másik anyag részét képezik, amely megvásárolható. Ezzel kapcsolatban szívesen adunk tájékoztatást a letölthető kiadvány végén található elérhetőségeken.

Köszönjük a kutatás kérdőívét kitöltőknek, hogy időt szántak rá és válaszaikkal támogatták a felmérés sikerét. Az ígért ajándékot hamarosan eljuttatjuk számukra.

Szakmai partnereinknek, egyre több támogatónknak és a média képviselőinek pedig köszönjük, hogy a kutatás meghívójának célba juttatásával támogatták munkánkat.

Reméljük, érdekesnek és hasznosnak találja a kiadványt. Amennyiben észrevétele, javaslata van, és azt szívesen megosztaná velünk, a kiadvány végén található elérhetőségeken bátran megteheti. Előre is köszönjük, ha megtisztel vele.

Az országos felmérés 2016. évi eredményeit bemutató kiadvány innen letölthető.

Szólj hozzá!

Címkék: internet kommunikáció piac fejlesztés mezőgazdaság piackutatás beruházás termény helyzetelemzés vetőmag agrárium műtrágya mezőgazdasági gép generációváltás növényvédő szer fiatal gazda fiatal gazdálkodó

A fiatal gazdák támogatásának nemzetközi összehasonlítása

2016.12.07. 23:43 :: Pólya Árpád

kpmg_fiatal_gazdak_tanulmany_2016dec.jpgA KPMG legújabb kiadványa a fejlett országokban élő fiatal gazdák helyzetét, lehetőségeit és kihívásait hasonlítja össze.

Az EU támogatási rendszerével kapcsolatban gyakran felvetődik a kérdés, hogy a támogatási stratégia vajon fenntartható-e és elősegíti-e a hosszú távú gazdasági növekedést. Az EU-s keretekbe ágyazott hazai gyakorlat két merőben különböző stratégiával került összevetésre. Az USA egy kiegyensúlyozott támogatási rendszert alkalmaz, amelybe azonos súllyal vontak be közösségi és magánszereplőket is. A privát segítők mellett a kormányzati ösztönzőknek is fontos szerepe van a rendszerben. Új-Zélandon megint más stratégia jelent meg, ahol a fiatal gazdák támogatásában a magánszektor játssza a legnagyobb szerepet. Támogatásuk inkább közvetett, mint pénzügyi jellegű. Láthatóan mindkét megoldás életképes és utat mutathat az EU-tagállamok, így Magyarország számára is a közvetlen támogatások esetleges csökkentésével kialakuló helyzet kezelésére.

A kiadvány letölthető ide kattintva.

Szólj hozzá!

Címkék: stratégia szabályozás mezőgazdaság támogatás agrárium agrárstratégia fiatal gazda fiatal gazdálkodó

Erőteljes beruházási kedv és óvatos bizakodás jellemzi az agrárvállalkozásokat

2016.11.24. 14:33 :: Varanka Mariann

Gazdálkodási környezetük javulására számít a mezőgazdasági vállalkozások döntéshozóinak többsége a következő 12 hónapban – derül ki a Takarék Csoport első alkalommal ismertetett Takarék Agrárhangulati Indexéből. Az agrárium szereplőinek véleményét, várakozásaikat tükröző Index kiemelkedően élénk beruházási szándékot jelez: a válaszadóknak mintegy 82 százaléka tervez beruházást a következő egy évben. A Takarék Agrárhangulati Index a jövőben negyedéves rendszerességgel ad majd képet a magyar mezőgazdaságban tevékenykedők gazdálkodással, beruházással, finanszírozással, támogatásokkal kapcsolatos aktuális hangulatáról, elképzeléseiről, illetve azok változásáról.

Óvatosan optimisták a mezőgazdasági vállalkozások döntéshozói a gazdálkodási környezet várható alakulását illetően – ezt mutatja a Takarék Agrárhangulati Index, amelyet a takarékok hagyományosan erős mezőgazdasági és élelmiszer-gazdasági kapcsolataira tekintettel hívott életre a Takarékbank. Az Index első, 9,54 pontos értéke alapján az agrárüzemek döntéshozói közül mintegy 10 százalékkal vannak többen azok, akik inkább javulást várnak működési környezetükben, mint azok, akik romlást. Ami a jövedelmezőséget illeti, a válaszadók 43 százaléka számít e téren változatlanságra, míg 26 százalékuk javulást, 31 százalékuk pedig romlást valószínűsít a következő egy évben.

Az agrárvállalkozásokat ugyanakkor erőteljes beruházási szándék jellemzi: a válaszadóknak összességében mintegy 82 százaléka tervez beruházást a következő egy évben. A felmérésben részt vevőknek több mint fele, 56 százaléka technikai fejlesztést, 44 százaléka az üzemméret növelését, 26 százaléka pedig a termelés technológiai színvonalának fejlesztését tervezi a következő egy évben. Összességében a válaszadók 75 százaléka gazdálkodása fejlesztésében, 21 százaléka a szinten tartásban, 4 százaléka pedig visszafejlesztésben gondolkodik. Az állattartók beruházási kedve magasabb, mint a növénytermesztőké, ami részben a pályázatok motiváló hatására utalhat.

agrostratega_takarek_agrarhangulat_index_gazdalkodas_iranya_2016nov.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: piac pályázat hitel stratégia fejlesztés mezőgazdaság piackutatás támogatás beruházás agrárium agrárstratégia élelmiszer gazdaság

Fiatal gazdák együttműködési hajlandósága a kertészeti ágazatban

2016.09.23. 10:26 :: Pólya Árpád

A kertészeti ágazatban érdekelt fiatal gazdálkodók többségében (83%) önállóan értékesítik a termékeiket, közel négyötödük (79%) pedig a termeléshez szükséges alapanyagokat is önállóan szerzi be. A termelői csoportban (TÉSZ) tagsággal nem rendelkező fiatal gazdák közül tízből négyen tervezik a tagságot.

A kertészeti ágazat magas hozzáadottérték-termelő képessége, gazdasági multiplikátor hatása, továbbá a foglalkoztatásban betöltött szerepe miatt, illetve mint a termelési, technológiai innovációk alkalmazásának fontos terepe kiemelt szerepet kap a 2014–2020 közötti időszakban. Mivel számos fiatal gazdálkodó a kertészeti ágazatban találta meg a hivatását, és az AGRYA korábban is különös figyelmet fordított az ágazatot érintő különböző szakmai, szakmapolitikai kérdésekre (például termálvízhasználat), fontosnak tartottuk az ágazat szereplői körében egy olyan kutatás elvégzését, amely elsősorban a benne dolgozók, a kertészeti tevékenységből élő gazdálkodók szemszögéből mutatja be az ágazat belső viszonyait. Ennek megfelelően olyan empirikus kutatás volt a cél, amely – többek között – felméri, elemzi a kertészetben rejlő foglalkoztatási lehetőségeket, az érintettek motivációit, nyitottságát az innovációkra és fejlesztésekre, valamint válaszokat keres az alacsony együttműködési hajlandóság okaira.  

Az AGRYA és az AgroStratéga közös kutatása a KSH szakmai támogatásával valósult meg, az online felmérés 2014 decemberében és 2015 januárjában zajlott. A kutatásnak kétféle eszköze volt: a kérdőív papíralapú változata az AGRYA ősszel megrendezett két szakmai konferenciáján került a résztvevők kezébe, a kérdőív online változatát pedig interneten keresztül lehetett kitölteni és beküldeni. Ehhez piackutatással kapcsolatos felhívást küldtünk ki az AGRYA, az AgroStratéga és a KSH saját csatornáinak felhasználásával. Az elemzés összesen 200, a célcsoportba tartozó kérdőívkitöltő válaszai alapján készült. Ebben a cikkben a fiatal gazdálkodók termelői együttműködésről kialakult véleményével foglalkozunk.

Szólj hozzá!

Címkék: stratégia beszerzés értékesítés mezőgazdaság kereskedelem piackutatás kertészet agrárium agrárstratégia fiatal gazda TÉSZ fiatal gazdálkodó termelői csoport

Meghívó országos felmérésre - értékes ajándékokkal és érdekes információkkal

2016.08.30. 12:17 :: Varanka Mariann

Engedje meg, hogy meghívjuk az AgroStratéga országos felmérésére, melynek idén is szakmai partnere az AGRYA (Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége) és a GOSZ (Gabonatermesztők Országos Szövetsége). E két szakmai szervezet mellett az AGRÁRIN, az AGRO.bio, a HARDI, a RAPOOL, a SAATEN-UNION és a YARA is támogatja kezdeményezésünket.

as_kut_logok.png
Kérdőívünk a mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából folytató egyéni gazdálkodók és cégvezetők szakmai információszerzési szokásaival, valamint jövőképével kapcsolatos kérdéseket tartalmaz. Válaszaival Ön is hozzájárulhat ahhoz, hogy a jövőben könnyebbé és gyorsabbá váljon a szakmai információk elérése.

Véleménye fontos, számítunk az együttműködésére. Köszönjük, hogy tapasztalatait megosztja velünk.

Kérjük, hogy a kérdőív kitöltéséhez kattintson ide: www.surveymonkey.com/r/kutatas

Az AgroStratéga országos felmérésében résztvevő első 1000 kérdőívkitöltő, aki megadja nevét és elérhetőségeit, a szakmai döntések megalapozását segítő, értékes ajándékot kap.

Amennyiben a kérdőív végén megadja nevét és elérhetőségét, a piackutatás lezárását és kiértékelését követően (várhatóan októberben) eljuttatunk Önnek egy összefoglalót az eredményekről. Így Ön első kézből tájékozódhat a felmérés eredményeiről.

A kérdőív kitöltésének határideje: 2016. szeptember 18.

Részvételét előre is köszönjük!

Szólj hozzá!

Címkék: kommunikáció mezőgazdaság piackutatás agrárium

Fiatal gazdák beszerzési és értékesítési stratégiája a kertészeti ágazatban

2016.08.18. 17:26 :: Pólya Árpád

A kertészeti ágazatban érdekelt fiatal gazdálkodók közel négyötöde önállóan szerzi be a termeléshez szükséges alapanyagokat, mindössze 8%-uk beszerzései folynak termelői csoporton keresztül. A fiatal gazdák többségében önállóan értékesítik a termékeiket, mindössze 14%-uk értékesítései folynak termelői csoporton keresztül.

A kertészeti ágazat magas hozzáadottérték-termelő képessége, gazdasági multiplikátor hatása, továbbá a foglalkoztatásban betöltött szerepe miatt, illetve mint a termelési, technológiai innovációk alkalmazásának fontos terepe kiemelt szerepet kap a 2014–2020 közötti időszakban. Mivel számos fiatal gazdálkodó a kertészeti ágazatban találta meg a hivatását, és az AGRYA korábban is különös figyelmet fordított az ágazatot érintő különböző szakmai, szakmapolitikai kérdésekre (például termálvízhasználat), fontosnak tartottuk az ágazat szereplői körében egy olyan kutatás elvégzését, amely elsősorban a benne dolgozók, a kertészeti tevékenységből élő gazdálkodók szemszögéből mutatja be az ágazat belső viszonyait. Ennek megfelelően olyan empirikus kutatás volt a cél, amely – többek között – felméri, elemzi a kertészetben rejlő foglalkoztatási lehetőségeket, az érintettek motivációit, nyitottságát az innovációkra és fejlesztésekre, valamint válaszokat keres az alacsony együttműködési hajlandóság okaira.  

Az AGRYA és az AgroStratéga közös kutatása a KSH szakmai támogatásával valósult meg, az online felmérés 2014 decemberében és 2015 januárjában zajlott. A kutatásnak kétféle eszköze volt: a kérdőív papíralapú változata az AGRYA ősszel megrendezett két szakmai konferenciáján került a résztvevők kezébe, a kérdőív online változatát pedig interneten keresztül lehetett kitölteni és beküldeni. Ehhez piackutatással kapcsolatos felhívást küldtünk ki az AGRYA, az AgroStratéga és a KSH saját csatornáinak felhasználásával. Az elemzés összesen 200, a célcsoportba tartozó kérdőívkitöltő válaszai alapján készült. Ebben a cikkben a fiatal gazdálkodók beszerzési és értékesítési stratégiájával foglalkozunk.

A válaszadók közel négyötöde (79%) jellemzően önállóan szerzi be a termeléshez szükséges alapanyagokat, mindössze 8%-uk beszerzései folynak termelői csoporton, 2%-uk beszerzései pedig beszerzési és értékesítési csoporton keresztül. A gazdatársakkal közösen történő beszerzések aránya 12%.

Szólj hozzá!

Címkék: stratégia mezőgazdaság kereskedelem piackutatás kertészet agrárium agrárstratégia fiatal gazda fiatal gazdálkodó

Fiatal gazdák fejlesztési tervei a kertészeti ágazatban

2016.07.25. 00:09 :: Pólya Árpád

A kertészeti ágazatban érdekelt fiatal gazdálkodók közel háromnegyede (73%) beruházott a gazdaságába az elmúlt öt évben. Egy beruházás átlagos finanszírozása így oszlott meg: 71% önerő, 10% hitel, 19% támogatás. A következő öt évben 94%-uk tervez beruházást, de a tervezett beruházás átlagos finanszírozása már 43% önerő, 12% hitel és 45% támogatás összetételben történik majd az elképzelések szerint.  

A kertészeti ágazat magas hozzáadottérték-termelő képessége, gazdasági multiplikátor hatása, továbbá a foglalkoztatásban betöltött szerepe miatt, illetve mint a termelési, technológiai innovációk alkalmazásának fontos terepe kiemelt szerepet kap a 2014–2020 közötti időszakban. Mivel számos fiatal gazdálkodó a kertészeti ágazatban találta meg a hivatását, és az AGRYA korábban is különös figyelmet fordított az ágazatot érintő különböző szakmai, szakmapolitikai kérdésekre (például termálvízhasználat), fontosnak tartottuk az ágazat szereplői körében egy olyan kutatás elvégzését, amely elsősorban a benne dolgozók, a kertészeti tevékenységből élő gazdálkodók szemszögéből mutatja be az ágazat belső viszonyait. Ennek megfelelően olyan empirikus kutatás volt a cél, amely – többek között – felméri, elemzi a kertészetben rejlő foglalkoztatási lehetőségeket, az érintettek motivációit, nyitottságát az innovációkra és fejlesztésekre, valamint válaszokat keres az alacsony együttműködési hajlandóság okaira.  

Az AGRYA és az AgroStratéga közös kutatása a KSH szakmai támogatásával valósult meg, az online felmérés 2014 decemberében és 2015 januárjában zajlott. A kutatásnak kétféle eszköze volt: a kérdőív papíralapú változata az AGRYA ősszel megrendezett két szakmai konferenciáján került a résztvevők kezébe, a kérdőív online változatát pedig interneten keresztül lehetett kitölteni és beküldeni. Ehhez piackutatással kapcsolatos felhívást küldtünk ki az AGRYA, az AgroStratéga és a KSH saját csatornáinak felhasználásával. Az elemzés összesen 200, a célcsoportba tartozó kérdőívkitöltő válaszai alapján készült. Ebben a cikkben a fiatal gazdálkodók gazdaságfejlesztési terveivel kapcsolatos eredményekből szemezgetünk.

Szólj hozzá!

Címkék: stratégia fejlesztés mezőgazdaság piackutatás kertészet beruházás helyzetelemzés agrárium agrárstratégia fiatal gazda fiatal gazdálkodó

Fiatal gazdák a kertészeti termelésben – letölthetők a piackutatási adatok

2016.06.10. 16:21 :: Pólya Árpád

A sajtótájékoztatón tett korábbi ígéretünknek megfelelően elérhetővé tesszük az online felmérés részletes eredményeit bemutató kutatási jelentést.

A kertészeti ágazat magas hozzáadottérték-termelő képessége, gazdasági multiplikátor hatása, továbbá a foglalkoztatásban betöltött szerepe miatt, illetve mint a termelési, technológiai innovációk alkalmazásának fontos terepe kiemelt szerepet kap a 2014–2020 közötti időszakban. Mivel számos fiatal gazdálkodó a kertészeti ágazatban találta meg a hivatását, és az AGRYA korábban is különös figyelmet fordított az ágazatot érintő különböző szakmai, szakmapolitikai kérdésekre (például termálvízhasználat), fontosnak tartottuk az ágazat szereplői körében egy olyan kutatás elvégzését, amely elsősorban a benne dolgozó, a kertészeti tevékenységből élő gazdálkodók szemszögéből mutatja be az ágazat belső viszonyait. Ennek megfelelően olyan empirikus kutatás volt a cél, amely – többek között – felméri, elemzi a kertészetben rejlő foglalkoztatási lehetőségeket, az érintettek motivációit, nyitottságát az innovációkra és fejlesztésekre, valamint válaszokat keres az alacsony együttműködési hajlandóság okaira.

A kutatás két fő részből állt:

  1. A KSH által végzett adatelemzés az ágazat szereplőinek általános helyzetét vizsgálja. A vizsgálat körébe bevont gazdaságok lehatárolása az Európai Unió 1242/2008/EK rendelete által meghatározott gazdaságtipológia alapján készült. Ez a gazdaságok gazdaságtípus, ökonómiai méret és a gazdasághoz közvetlenül kapcsolódó egyéb jövedelemszerző tevékenységek jelentősége szerinti egységes osztályozását jelenti. Az adatelemzésből készült összefoglaló kiadvány letölthető innen.
  2. Az AGRYA és az AgroStratéga közös kutatása a KSH szakmai támogatásával valósult meg, az online felmérés 2014. december 14. és 2015. január 19. között zajlott. Ehhez piackutatással kapcsolatos felhívást küldtünk ki az AGRYA, az AgroStratéga és a KSH saját csatornáinak felhasználásával. A kutatásnak kétféle eszköze volt: a kérdőív papíralapú változata az AGRYA ősszel megrendezett két szakmai konferenciáján került a résztvevők kezébe, a kérdőív online változatát pedig interneten keresztül lehetett kitölteni és beküldeni. A célcsoportba nem tartozó válaszadók kiszűrésével, összesen 200 kérdőívkitöltő válaszai alapján készült a letölthető elemzés. Az online felmérés részletes eredményeit bemutató kutatási jelentés innen tölthető le.

Szólj hozzá!

Címkék: fejlesztés szabályozás piackutatás támogatás kertészet beruházás helyzetelemzés generációváltás agrárstratégia fiatal gazda fiatal gazdálkodó

Döntéstámogató információk nyomtatott és elektronikus formában

2016.05.11. 20:03 :: Pólya Árpád

Semmi nem szemlélteti jobban az időjárás agráriumra gyakorolt hatásának jelentőségét, mint az, hogy a gazdálkodók által leggyakrabban keresett információ az időjárás-előrejelzés.

A mezőgazdasági árutermelő gazdaságok döntéshozóinak többsége (65%) rendszeresen keres időjárás-előrejelzéssel kapcsolatos információkat. A várható időjárás a rendszeres és gyakori információkeresések összesített sorrendjében is az első (88%). Minden más szakmai információtípust megelőz, ami talán azért nem meglepő, mert az időjárás a gazdálkodás eredményességét döntően befolyásolja.

Az AgroStratéga 2015-ben már negyedik alkalommal indította útjára azt a kutatást, amelynek kérdőíve a mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, árutermelés céljából folytató egyéni gazdálkodók és cégvezetők szakmai információszerzési szokásaival, valamint jövőképével kapcsolatos kérdéseket tartalmazza. Az országos felmérésben megkérdezett gazdálkodók 41%-a rendszeresen tájékozódik a támogatásokkal kapcsolatos pályázati lehetőségekről. Ezt az információtípust (78%) azonban a rendszeres és gyakori információkeresések összesített sorrendjében megelőzik az agrárhírek (84%) és a mezőgazdasági termeléshez kapcsolódó szakcikkek (82%).  

agrostratega_kutatas_szakmai_infotipusok_gyak_abra_2016maj.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: internet kommunikáció mezőgazdaság piackutatás termény helyzetelemzés vetőmag agrárium műtrágya mezőgazdasági gép növényvédő szer

Szakmai információforrások használata és értékelése a mezőgazdaságban

2016.04.04. 12:05 :: Pólya Árpád

Tartalom és hitelesség szempontjából vezet a szakkönyv, a használat gyakorisága szerinti sorrendben pedig első a személyes kapcsolat.

A mezőgazdasági árutermelő gazdaságok döntéshozói a szakkönyvet értékelik legtöbbre a szakmai információforrások közül. Tartalom és hitelesség szempontjából rögtön a szakkönyv mögé sorolják a személyes kapcsolatot (ismerős, kolléga, szaktanácsadó), amelyet a nyomtatott szaklapok és a szakmai rendezvények, kiállítások, bemutatók követnek.
 
A gazdálkodók tartalom és hitelesség szempontjából a legkevesebbre értékelik a rádiós agrárműsorokat és a postai úton érkezett hírlevelet, kiadványt. Fontos megjegyezni viszont, hogy még ezek is a pozitív tartományban vannak – nem úgy, mint a közösségi portál, amely mind tartalom, mind pedig hitelesség szempontjából a legalacsonyabbra értékelt szakmai információforrás.

agrostratega_kutatas_szakmai_infoforrasok_ertekelese_abra_2016apr.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: internet kommunikáció mezőgazdaság piackutatás termény helyzetelemzés vetőmag agrárium műtrágya mezőgazdasági gép növényvédő szer

Hogyan tovább agrárium?

2016.03.29. 14:14 :: Pólya Árpád

A gyorsan változó gazdasági környezetben még a hazai szinten élenjáró gazdaságok számára is létkérdés a versenyképesség gyors növelése a legkorszerűbb technológia és a legfrissebb szakmai ismeretek, kutatási eredmények beépítésével. A hosszú távon sikeres működéshez azonban más is szükséges. 

Az AgroStratéga 2015-ben már negyedik alkalommal indította útjára azt a kutatást, melynek kérdőíve a mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, árutermelés céljából folytató egyéni gazdálkodók és cégvezetők szakmai információszerzési szokásaival, valamint jövőképével kapcsolatos kérdéseket tartalmazza. Az országos felmérésben megkérdezett gazdálkodók döntő hányada – gyakorlatilag üzemmérettől függetlenül – bizakodó a gazdaság jövőjét tekintve, amit a fejlesztési szándék magas aránya mutat.

A válaszadók négyötödénél volt beruházás az elmúlt öt évben, és tízből majdnem kilenc gazdaságban várható beruházás a jelenleg futó európai uniós pályázati ciklus végéig. A növekedés tehát számottevő.

A gazdálkodók több mint négyötöde gondolkodik a gazdaság fejlesztésében már a következő 2–3 évben, és ez idő alatt a gazdaságok kétharmadánál várható technikai, technológiai fejlesztés (pl. beruházás a gépparkba). A beruházási célok között megjelenik az öntözésfejlesztés, a megújuló energiaforrások használata és a termálvíz-hasznosítás is.

A középtávú fejlesztési célokat, a beruházási terveket és a jelenleg futó európai uniós pályázati ciklus végéig rendelkezésre álló agrártámogatási keretösszeget tekintve akár meg is nyugodhatnánk. Az ágazat jövedelmezősége magas, likviditása jó, árbevételének átlagos növekedési üteme az utóbbi tíz évben meghaladja a nemzetgazdaság egészének növekedési ütemét. Más ágazatokkal szemben még a 2008. évi pénzügyi válság, majd az azt követő gazdasági visszaesés sem tudta megtörni a szektor lendületét.

Az állattenyésztés és a kertészet pénzügyi teljesítménye ugyan jóval gyengébb, mint a szántóföldi növénytermesztésé, de az előttünk álló ötéves időszakban megpályázható források ezeknek az alágazatoknak is lehetőséget adnak a javulásra. Minden rendben lenne?

Szólj hozzá!

Címkék: mezőgazdaság piackutatás támogatás kertészet beruházás termény növénytermesztés helyzetelemzés vetőmag állattenyésztés agrárium műtrágya mezőgazdasági gép növényvédő szer

Infokommunikációs eszközök használata a mezőgazdaságban

2016.03.21. 13:06 :: Pólya Árpád

Az információs és kommunikációs technológiai (IKT) eszközök, a kapcsolódó technológiák és igénybe vehető szolgáltatások ma már szinte nélkülözhetetlenek a gazdasági életben. A mezőgazdaság sem kivétel ez alól, amit az agrárium döntéshozóinak körében végzett országos felmérésünk eredményei is alátámasztanak.

A magyarországi vállalkozások 91%-a használt számítógépet, és mintegy 88%-uk csatlakozott az internethez 2014-ben a KSH legfrissebb adatai szerint. A vállalkozások közel 85%-a rendelkezett helyhez kötött széles sávú internetkapcsolattal, és folytatódott a mobil széles sávú kapcsolat (59%) használatának terjedése is, ami 9,2 százalékponttal növekedett. Már a vállalkozások által leginkább használt, helyhez kötött széles sávú internetkapcsolat területi eloszlásában sincsenek jelentős különbségek: 2014-ben a legmagasabb használati aránnyal (90%) Közép-Dunántúl, a legalacsonyabbal (84%) Észak-Alföld rendelkezett (KSH: Infokommunikációs (IKT-) eszközök és használatuk a háztartásokban és a vállalkozásokban, 2014).

Nem meglepő tehát, hogy a mezőgazdasági árutermelő gazdaságok döntéshozóinak körében nagyarányú az IKT-eszközök használata. Ahogyan talán az sem okoz meglepetést, hogy a negyvenévesnél fiatalabb korosztály esetében magasabb mobileszköz-használati értékeket kapunk, mint az idősebb generációnál. Arányaiban a legnagyobb különbséget a táblagépek (40%) és az okostelefonok (31%) használatában mértük, míg a GPS-használatban mutatkozott a legkisebb (9%) aránykülönbség. Asztali számítógépet viszont nagyobb arányban használnak a negyvenen túli generáció (68%) képviselői, mint a náluk fiatalabbak (59%).

agrostratega_kutatas_ikt_abra_2016mar.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: internet kommunikáció stratégia mezőgazdaság piackutatás termény helyzetelemzés vetőmag agrárium műtrágya mezőgazdasági gép generációváltás növényvédő szer