RÓLUNK

Professzionális stratégiai tanácsadás a hazai agráriumban működő vállalkozások számára a marketing, a kommunikáció, a PR és a piackutatás területén.

Hírlevél regisztráció

PORTFOLIO BLOGGER

FOTÓPÁLYÁZAT

agrofoto_2017_220px.gif

Agrárkutatás

Az AgroStratéga elkötelezett az innováció és a társadalmi szerepvállalás iránt, ezért lett Az Év Agrárembere díj Agrárkutatás kategóriájának támogatója.

HÍRBOX

 

Döntéstámogató információk és információforrások a mezőgazdaságban

2017.03.21. 08:31 :: Pólya Árpád

Jól szemlélteti az időjárás agráriumra gyakorolt hatásának jelentőségét, hogy a gazdálkodók által leggyakrabban keresett információ az időjárás-előrejelzés.

A mezőgazdasági árutermelő gazdaságok döntéshozóinak többsége (65%) rendszeresen keres időjárás-előrejelzéssel kapcsolatos információkat. A várható időjárás a rendszeres és gyakori információkeresések összesített sorrendjében is az első (89%). Minden más szakmai információtípust megelőz, ami talán azért nem meglepő, mert az időjárás a gazdálkodás eredményességét döntően befolyásolja.
 
Az AgroStratéga 2016-ban már ötödik alkalommal indította útjára azt a kutatást, melynek kérdőíve a mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából folytató egyéni gazdálkodók és cégvezetők szakmai információszerzési szokásaival, valamint jövőképével kapcsolatos kérdéseket tartalmazza. Az országos felmérésben megkérdezett gazdálkodók 31%-a rendszeresen tájékozódik a támogatásokkal kapcsolatos pályázati lehetőségekről. Ezt az információtípust (72%) azonban a rendszeres és gyakori információkeresések összesített sorrendjében megelőzik az agrárhírek (79%) és a mezőgazdasági termeléshez kapcsolódó szakcikkek (78%).  

agrostratega_kutatas_szakmai_informaciotipusok_abra_2017marc.jpg

A rendszeres, illetve gyakori informálódás sorrendjében előbbieket követi a piaccal és árakkal kapcsolatos értesülések (71%) begyűjtése. Majd az általános gazdasági hírek (64%), továbbá más termelők gyakorlati tapasztalatai (62%) következnek. Legkisebb gyakorisággal a szakmai rendezvények, kiállítások, bemutatók helyét és időpontját (39%) keresik, amit három százalékponttal előz meg a jogi, adózási, számviteli és pénzügyi kérdések megválaszolása iránti igény felmerülése.

Az országos felmérésben megkérdezett gazdálkodók 41%-a rendszeresen tájékozódik e-mailben kapott ingyenes hírlevélből, kiadványból. Ezt az információforrást (76%) azonban a rendszeres és gyakori (összesített) használat tekintetében megelőzi az ismerős, kolléga, szaktanácsadó (77%).  

A nyomtatott agrárszaklapokat a válaszadók közel azonos mértékben (29%) használják szakmai információforrásként, mint az internetes agrárportálokat (28%), a rendszeres és gyakori (összesített) használat tekintetében viszont a szakportálok négy százalékponttal megelőzik a nyomtatott szaklapokat. Árnyaltabb a kép, ha a nyomtatott lapok digitális változatának használatát (8% illetve 34%) is figyelembe vesszük az értékeléskor.
 
agrostratega_kutatas_szakmai_informacioforrasok_abra_2017marc.jpg
A válaszadók 62%-a az internetes agrárfórumot is rendszeresen, gyakran használja a szakmai kérdések megválaszolása céljából. Legkisebb gyakorisággal továbbra is a rádióban hallható agrárműsorokat használják szakmai információszerzésre a gazdálkodók, mellyel gyakorlatilag egy szinten van a közösségi portálok szakmai forrásként történő használata.

A kutatás 79–86%-ban a különféle alapanyagok (vetőmag, műtrágya, növényvédő szer) és gép, eszköz beszerzésében, továbbá a termény értékesítésében a döntéshozó; valamint 12–16%-ban a döntést befolyásoló személyeket érte el. Az 1665 fős mintában kizárólag a hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából gazdálkodók jelennek meg, mivel ők a kutatás célcsoportja. A felmérés így nem a teljes agráriumról ad képet, hanem a mezőgazdaságilag hasznosított terület döntő hányadát művelő, egységes agrártámogatási kérelmet benyújtókra nézve reprezentatív. A kérdőívkitöltők által művelt terület nagyságának összege közel háromszázezer hektár, átlagos birtokméretük pedig 176 hektár.

Az országos felmérésnek tavaly is szakmai partnere volt a Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége (AGRYA) és a Gabonatermesztők Országos Szövetsége (GOSZ). E két szakmai szervezet mellett az AGRÁRIN Kft., az AGRO.bio Hungary Kft., a Hardi International AS, a RAPOOL Hungária Kft., a SAATEN-UNION Hungária Kft. és a YARA Hungária Kft. is támogatta a kezdeményezést.

Az országos felmérés eredményeit bemutató kiadvány innen letölthető.

Szólj hozzá!

Címkék: kommunikáció piac mezőgazdaság piackutatás termény helyzetelemzés vetőmag agrárium műtrágya mezőgazdasági gép portfolioblogger növényvédő szer

A bejegyzés trackback címe:

http://agrostratega.blog.hu/api/trackback/id/tr2312357687

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.