RÓLUNK

Professzionális stratégiai tanácsadás a hazai agrárium területén működő vállalkozások számára a marketing, a kommunikáció, a PR és a piackutatás területén.

Hírlevél regisztráció

PORTFOLIO BLOGGER

Agrárkutatás

Az AgroStratéga elkötelezett az innováció és a társadalmi szerepvállalás iránt, ezért lett Az Év Agrárembere díj Agrárkutatás kategóriájának támogatója.

HÍRBOX

 

Infokommunikációs eszközök használata az agráriumban

2017.01.16. 15:52 :: Pólya Árpád

Az információs és kommunikációs technológiai (IKT) eszközök, a kapcsolódó technológiák és igénybe vehető szolgáltatások ma már nélkülözhetetlenek a gazdasági életben. A mezőgazdaság sem kivétel ez alól, amit az ágazat döntéshozóinak körében végzett országos felmérésünk eredményei is alátámasztanak.

A magyarországi vállalkozások 93%-a használt számítógépet, és 90%-uk csatlakozott az internethez 2015-ben a KSH legfrissebb adatai szerint. Az internetkapcsolattal rendelkező hazai vállalkozások mindegyike széles sávon internetezett. A vállalkozások 87%-a rendelkezett helyhez kötött széles sávú internetkapcsolattal, és folytatódott a mobil széles sávú kapcsolat (64%) használatának terjedése is. Már a vállalkozások által leginkább használt, helyhez kötött széles sávú internetkapcsolat területi eloszlásában sincsenek jelentős különbségek: 2015-ben a legmagasabb használati aránnyal (92%) Észak-Magyarország, a legalacsonyabbal (89%) Dél-Alföld rendelkezett. Sőt, ma már a háztartások 76%-a rendelkezik internettel, és a felnőtt lakosság 73%-a internethasználó. (KSH: Az infokommunikációs technológiák és szolgáltatások helyzete Magyarországon, 2015)

agrostratega_kutatas_ikt_abra_2017feb.jpg

Egyáltalán nem meglepő tehát, hogy a mezőgazdasági árutermelő gazdaságok döntéshozóinak körében nagyarányú az IKT-eszközök használata. Ahogyan talán az sem okoz meglepetést, hogy a negyvenévesnél fiatalabb korosztály esetében magasabb mobileszköz-használati értékeket kapunk, mint az idősebb generációnál. Asztali számítógépet viszont nagyobb arányban használnak a negyvenen túli generáció képviselői, mint a náluk fiatalabbak.

agrostratega_kutatas_ikt_fiatalok_abra_2017feb.jpg 
Az internethasználó döntéshozók 97%-a legalább hetente csatlakozik a világhálóhoz, 94%-uk pedig legalább hetente fogad, illetve küld e-mailt. Az internetbanki szolgáltatások használóinak aránya a döntéshozók között 80%, a rendszeres felhasználók aránya azonban ettől még 16 százalékponttal elmarad (64%). A megkérdezettek mindössze 13%-a nyilatkozott úgy, hogy online banki szolgáltatásokat a jövőben sem tervez igénybe venni.

agrostratega_kutatas_internetbank_abra_2017feb.jpg
Az AgroStratéga 2016-ban már ötödik alkalommal indította útjára azt a kutatást, melynek kérdőíve a mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából folytató egyéni gazdálkodók és cégvezetők szakmai információszerzési szokásaival, valamint jövőképével kapcsolatos kérdéseket tartalmazza. Az országos felmérésnek tavaly is szakmai partnere volt a Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége (AGRYA) és a Gabonatermesztők Országos Szövetsége (GOSZ). E két szakmai szervezet mellett az AGRÁRIN Kft., az AGRO.bio Hungary Kft., a Hardi International AS, a RAPOOL Hungária Kft., a SAATEN-UNION Hungária Kft. és a YARA Hungária Kft. is támogatta a kezdeményezést.

A kutatás 79–86%-ban a különféle alapanyagok (vetőmag, műtrágya, növényvédő szer) és gép, eszköz beszerzésében, továbbá a termény értékesítésében a döntéshozó; valamint 12–16%-ban a döntést befolyásoló személyeket érte el. A mintában kizárólag a hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából gazdálkodók jelennek meg, mivel ők a kutatás célcsoportja. Így a minta nem a teljes agráriumról ad képet, hanem a mezőgazdaságilag hasznosított terület döntő hányadát (5 millió hektárt) művelő és területalapú, illetve zöldítési támogatásban vagy kistermelői támogatásban részesülő több mint 170 ezer gazdaságot reprezentálja. A kérdőívkitöltők által művelt terület nagyságának összege közel háromszázezer hektár, átlagos birtokméretük pedig 176 hektár. A minta nagysága 1665 fő, a piackutatás országosan reprezentatív.

Az országos felmérés eredményeit bemutató kiadvány innen letölthető.

Szólj hozzá!

Címkék: internet kommunikáció piac mezőgazdaság piackutatás helyzetelemzés agrárium portfolioblogger fiatal gazda fiatal gazdálkodó

A bejegyzés trackback címe:

http://agrostratega.blog.hu/api/trackback/id/tr6612130561

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.